لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۵

سخنگوی قوه قضاييه: در پرونده مهدی هاشمی تحت فشار بوديم


غلامحسين محسنی اژه‌ای، سخنگو و معاون اول قوه قضاييه ايران،
غلامحسين محسنی اژه‌ای، سخنگو و معاون اول قوه قضاييه ايران،

غلامحسين محسنی اژه‌ای، سخنگو و معاون اول قوه قضاييه ايران، شنبه ششم تيرماه گفته است، قوه قضاييه در پرونده مهدی هاشمی از «جهات محتلف» تحت فشار بود، ولی تغيير قاضی پرونده آقای هاشمی در اين «راستا» نبوده است.

به گزارش خبرگزاری های ايران، غلامحسين محسنی اژه‌ای در گفت وگوی با شبکه دوم تلويزيون دولتی ايران اظهار داشت: «در پرونده مهدی هاشمی واقعا از جهات مختلف تحت فشار بوديم اما تغيير قاضی سراج در اين راستا نبود.»

وی اضافه کرده است:«قاضی سراج سمت اش تغيير يافت و به عنوان رييس سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد. بازرسی در اين پرونده گزارش دهنده بود و بعدا نيز چنانچه ضرورت می ديد می توانست به رای اعتراض‌کند.»

سخنگوی قوه قضائيه ايران پيشتر از صدور حکم قطعی ۱۰ سال حبس برای مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، خبر داده بود.

مهدی هاشمی در مردادماه سال گذشته پس از تغيير قاضی پرونده اش، این تغییر را «مغاير با اصول دادرسی منصفانه» ذکر کرده بود.

به گزارش ايسنا، مهدی هاشمی با انتشار متنی با اشاره به خبر جايگزينی قاضی پرونده خود نوشته بود: «اخذ پرونده از قاضی سراج و ارجاع پرونده به قاضی ديگر، پس از شروع رسيدگی توسط وی و يک سال کار قضايی و نظارت نامبرده بر پرونده، به هر بهانه که باشد، کاملا بی‌سابقه و مغاير با اصول دادرسی منصفانه است.»

در حالی معاون اول قوه قضاييه شنبه در اين برنامه تلويزيونی از فشار ها در پرونده مهدی هاشمی صحبت کرده است که روز گذشته وی در سخنرانی خود در نماز جمعه تهران گفته بود که يک فرد «صاحب قدرت» قوه قضاييه را تهديد می کند.

غلامحسین محسنی اژه ای تاکید کرده بود: «متاسفانه فردی که صاحب قدرت و منصب است، به ما می‌گويد قاضی را بايد من تعيين کنم و من بايد نظر دهم که قاضی چه کسی باشد، اگر اين گونه باشد پس استقلال قوه قضاييه چه می‌شود؟»

اين در حالی است که اکبر هاشمی رفسنجانی تاکنون به صدور حکم برای فرزندش واکنشی نشان نداده‌است، اما وی قبل از صدور حکم در گفت‌وگو با روزنامه شرق گفته بود: «من نمی‌خواهم در کار قوه قضاييه دخالت کنم. من از اول به رهبری و رييس قوه‌قضائيه و همه گفته‌ام. قاضی را نمی‌شناسم و هيچ وقت نديده‌ام. به اينها گفتم اگر مهدی جرمی کرده باشد، ترجيح من اين است در دنيا جزايش را ببيند و به آخرت نيفتد. چون آخرت خيلی سخت است و اگر جرمی نکرده، اين در شان جمهوری اسلامی نيست انسانی را که جرمی ندارد، به دليل مسائل سياسی، متهم يا محکومش کنند»

در همین حال، هفته گذشته عفت مرعشی همسر اکبر هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنيم حکم پسرش را «پدرسوخته‌بازی» توصيف کرد.

مهدی هاشمی دوم مهرماه سال ۱۳۹۱ پس از بازگشت به ايران در فرودگاه تفهيم اتهام شد و پس از معرفی خود به دادستانی، بازداشت شد. وی ۲۶ آذر ۱۳۹۱پس از نزديک به سه ماه حبس، با قرار وثيقه آزاد شد.

XS
SM
MD
LG