لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷

شکایت خانواده یک پیمانکار آمریکایی از ایران 


 دیوان عالی آمریکا پیشتر به پرداخت دو میلیارد دلار غرامت به قربانیان حملات تروریستی از محل دارایی‌های مسدود شده ایران رای داد.
 دیوان عالی آمریکا پیشتر به پرداخت دو میلیارد دلار غرامت به قربانیان حملات تروریستی از محل دارایی‌های مسدود شده ایران رای داد.

اعضای خانواده یک پیمانکار دولت آمریکا که در یمن توسط شبه نظامیان شیعه حوثی ربوده و سپس کشته شده، علیه دولت ایران شکایت کرده اند.

در شکایت خانواده جان همن آمده است که وی «توسط حوثی‌های یمن که از جانب جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی می‌شوند، دستگیر و پس از هجده روز شکنجه به قتل رسیده است.»

در این شکایت از سوریه نیز در کنار ایران به عنوان دو دولت پشتیبان تروریسم و حامی شبه نظامیان حوثی نام برده شده است.

به گفته خانواده جان همن سوم، همکار او مارک مک آلیستر نیز در شرایط بسیار وخیم در زندان حوثی‌ها اسیر بود که پس از شش ماه اسارت سرانجام به مقام‌های دولت آمریکا تحویل داده شد.

وب سایت «کورت هاوس نیوز» روز سه شنبه گزارش داد که مارک مک آلیستر و خانواده‌اش نیز به این شکایت نامه پیوسته‌اند که جمعه گذشته، ۱۲ تیرماه جاری در دادگاه فدرال آمریکا ثبت شد.

در این شکایت نامه آمده است که آقای مک آلیستر در دوران حبس بار‌ها مورد بازجوئی قرار گرفته، بطور مکرر تهدید شده و از کمترین حقوق محروم بوده است. کورت هاوس نیوز اضافه کرده که جان همن سوم و مارک مک آلیستر از جانب سازمان ملل متحد برای ایجاد تاسیسات غیرنظامی در یمن و با هواپیمای این نهاد جهانی به این کشور منتقل شده بودند.

در این گزارش همچنین آمده است که جمهوری اسلامی ایران در اجرای هدفهای روشن سیاست خود بطور منظم از سایر دولت‌ها، سازمان‌ها و گروههای تروریستی و شورشیان پشتیبانی می‌کند، و کشور‌ها را بی‌ثبات می‌کند. علاوه براین، دولت ایران همواره جنگجویان حوثی را به سوریه منتقل می‌کند تا تحت آموزش نظامی سوری‌ها قرار بگیرند.

در بخشی از شکایت ۲۳ صفحه‌ای آمده است که دستگیری همن و مک آلیستر توسط حوثی‌ها برای فشار به عربستان جهت توقف بمباران یمن و یا جهت مبادله با تعدادی از حوثی‌های زندانی در عربستان صورت گرفت.

در اعلام جرم همچنین گفته شده که دستگیری این دو شهروند آمریکایی در ۲۸ مهرماه ۱۳۹۴ خورشیدی در فرودگاه صنعا و پس از پیاده شدن از هواپیمای ویژه سازمان ملل روی داد و آقای مک آلیستر در مدت حبس به دست حوثی‌ها در شرایط غیرانسانی و بدون اجازه ملاقات با هیچ فردی حتی بدون تماس با اعضای کنسولگری آمریکا نگهداری می‌شد و در این مدت تنها سه بار نور آفتاب را مشاهده کرد.

شیوه به قتل رسیدن جان همن نیز در این شکایت، قتل از طریق خفگی اعلام شده است. او دارای همسر و هفت فرزند است.

در پایان گزارش آمده است که تیم حقوقی این خانواده، از سازمان ملل متحد نیز تقاضای دریافت غرامت و خسارت کرده‌اند ولی تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌اند.

دیوان عالی آمریکا در روز اول اردیبهشت ضمن رد درخواست تجدیدنظر بانک مرکزی ایران، حکم کرد که دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران باید به خانواده‌های قربانیان آمریکایی بمبگذاری‌های سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران دریایی ایالات متحده در بیروت و سایر حملات مرتبط با ایران، پرداخت شود.

XS
SM
MD
LG