لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸

تلاش های دیپلماتیک فرانسه برای برقراری آتش بس در حلب


ژان مارک ارو، وزیرامور خارجه فرانسه
ژان مارک ارو، وزیرامور خارجه فرانسه

گزارش‌ها حاکی است که فرانسه تلاش‌های دیپلماتیک تازه‌ای را برای برقرار آتش بس در حلب و ارسال کمک های انسانی برای ده‌ها هزار سوری که در محاصره نیروهای دولتی قراردارند، آغاز کرده است.

به گزارش رویترز،همزمان با این تلاش‌های دیپلماتیک ارتش سوریه اعلام کرده است که با توجه به «موفقیت آمیز» بودن عملیات نیروهای دولتی در حلب،حملات به بخش هایی ازاین شهر را که تحت کنترل مخالفان است، کاهش می دهد.

ارتش سوریه می گوید، شورشیان از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند، ولی با کاهش حملات ساکنان بخش شرقی حلب که تحت کنترل نیروهای مخالفان است، قادر خواهند بود این منطقه را ترک کرده و به منطقه امنی بروند.

به دنبال تشدید حملات نیروهای دولتی به حلب، تنش بین روسیه و آمریکا بر سر این مساله افزایش یافت و در نهایت دو کشور اعلام کردند مذاکرات خود بر سر سوریه را متوقف می کنند.

وزارت امورخارجه فرانسه می گوید، ژان مارک ارو، وزیرامور خارجه این کشور پنجشنبه و جمعه به واشینگتن و مسکو سفر خواهد کرد تا ضمن دیدارمقام‌های با روسیه و آمریکا زمینه پیش نویس تازه برای آتش بس در حلب و سوریه را فراهم کند.

به گزارش رویترز،ژان مارک ارو پیشتر حکومت سوریه را که مورد حمایت روسیه و ایران است،به جنایت جنگی علیه مردم سوریه به عنوان بخشی از جنگ «تمام عیار» در این کشور متهم کرد. این در حالی است که حکومت سوریه این اتهام را رد کرده است.

وزیر امور خارجه فرانسه که با شبکه تلویزیونی «ال سی ای» صحبت می کرد، اظهار داشت: اگر کسی جنایت جنگی مرتکب بشود، باید بداند که روزی باید پاسخگو باشد. می بایست با روس‌ها براساس حقیقت صحبت کرد نه این که کوشید انها را راضی نگه داشت.

در همین زمینه گزارش ها حاکی است که جان کری ، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، همتای روسی وی تلفنی در خصوص سوریه گفت وگو کرده اند.

جزییات این مذاکرات مشخص نشده است. اما به نظر می رسد که اختلاف دو کشور بر سر سوریه همچنان پا برجاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه روسیه و رژیم بشار اسد را متهم کرد که به مناطق مسکونی و زیر ساخت‌های حیاتی مانند مراکز درمانی شهر حلب حمله می‌کنند.

ادامه حملات نیروهای روسیه و ارتش سوریه در شهر حلب، به گفته آمریکا و همپیمانان آن، موجب شد آتش‌بس یک هفته‌ای که از روز ۲۲ شهریور با هدف ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم حلب آغاز شد، بدون موفقیت به پایان برسد.

XS
SM
MD
LG