لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۱

یک هیات اقتصادی فرانسوی یکشنبه وارد تهران می‌شود


عکس مربوط به دیدار وزیر امور خارجه فرانسه با همتای ایرانی خود در تهران است.
عکس مربوط به دیدار وزیر امور خارجه فرانسه با همتای ایرانی خود در تهران است.

در ادامه سفر هیاتهای تجاری از کشورهای مختلف به ایران بعد از توافق جامع هسته‌ای، یک هیات متشکل از صد شرکت فرانسوی و دو وزیر این کشور روز یکشنبه وارد تهران می‌شوند.

به گزارش روز شنبه ۲۸ شهریورماه خبرگزاری رویترز، ریاست این هیات بزرگ تجاری را استفان لو فول، وزیر کشاورزی و ماتیاس فکل، وزیر مشاور در تجارت خارجی بر عهده دارند.

در میان شرکتهای فرانسوی، نماینده شرکت نفتی توتال، شرکت خودروسازی پژو و شرکت هواپیمای «ایرباس» نیز وجود دارند. این هیات توسط اتحادیه کارفرمایان فرانسه «مِدِف» راهی تهران می‌شود.

رویترز از قول یک منبع که نامی از وی برده نشده، نوشته است: «ما به ایران می‌رویم تا بخشهایی که می‌توانیم فعالیت کنیم را مشخص نماییم، اما خواهان روابط تجاری با هر قیمتی نیستیم».

نام بسیاری از شرکتهای تراز اول فرانسه که از لحاظ میزان ارزش در بورس، در میان ۴۰ شرکت برجسته فرانسه قرار دارند، در لیست هیات اعزامی به ایران دیده میشود.

البته برخی شرکتهای متوسط و کوچک، فعال در زمینه‌های کشاورزی، محصولات لوکس، مالی، حمل و نقل، داروسازی و ساخت و ساز نیز در این هیات حضور دارند.

قرار است روز سه شنبه دفتر تجاری فرانسه در تهران بازگشایی شود.

رویترز می‌نویسد، فرانسه یکی از سخت‌ترین مواضع را میان شش قدرت جهانی در توافق هسته‌ای ایران اتخاذ کرده بوده، اما لوران فابیوس وزیر خارجه این کشور در سفر اخیر خود به ایران گفت که فکر نمی‌کند مواضع فرانسه بر آینده روابط تهران و پاریس تاثیر منفی بگذارد. فابیوس هفتم مرداد ماه گذشته به تهران سفر کرده بود.

قرار است ماه آینده میلادی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به فرانسه سفر کند.

شرکتهای فرانسوی ممکن است در قدم اول در حوزه‌هایی که مورد تحریم اروپا و آمریکا نیست فعال شوند، مانند بخش کشاورزی و دامداری که شرکتهای فرانسوی قبلا هم تا حدودی در این بخش‌ها حضور داشته‌اند.

یک مقام فرانسوی به این خبرگزاری گفته است که این سفر می‌تواند به ایجاد تمایلاتی در شرکتهای فرانسوی برای ورود به بازار ایران و عقد قرارداد تا ماه آینده بینجامد اما انتظار میرود امضای قراردادهای بزرگ به بعد از برچیده شدن تحریمهای غرب علیه ایران موکول شود.

رویترز می‌نویسد که در صورتی که ایران به تعهدات خود طبق برنامه عمل کند، انتظار می‌رود تحریم‌ها در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ لغو شود.

واردات فرانسه از ایران در سال ۲۰۱۳ به ۶۶ میلیون دلار رسید، در حالی که این رقم قبل از تحریم‌ها به یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون دلار بالغ می‌شد. صادرات این کشور نیز در همین بازه زمانی از یک میلیارد و ۶۶۰ میلیون دلار به ۴۹۴ میلیون دلار سقوط کرد.

پارسال بزرگ‌ترین بانک فرانسوی «ب ان پ پاریبا» به اتهام دور زدن تحریمهای آمریکا علیه ایران و چند کشور دیگر به پرداخت ۹ میلیارد دلار جریمه محکوم شد.

XS
SM
MD
LG