لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۷

« روسیه به ایران اس- ۳۰۰ تحویل نداده است»


سامانه اس- ۳۰۰
سامانه اس- ۳۰۰
خبرگزاری اینترفکس به نقل از یک مقام روس گزارش داده است که مسکو تاکنون به ایران سامانه پدافندی اس- ۳۰۰ را تحویل نداده است.

الکساندر فومین، معاون اول «بخش همکاری نظامی و تکنیکی فدرال روسیه» روز چهارشنبه در نمایشگاه نظامی ریو دوژانیرو در برزیل گفت: «هیچ چیز اتفاق نیفتاده است. هیچ تحویلی صورت نگرفته است.»

‌در همین حال یک منبع آگاه که اینترفکس نامی از وی نبرده است به این خبرگزاری گفته است که اجرای قرارداد فروش سامانه پدافندی اس- ۳۰۰ به ایران ممکن است تا مدت‌ها به تعویق بیفتد.

این منبع آگاه به اینترفکس گفت: «این احتمال را نباید منتفی دانست. تصمیم‌گیری درباره این موضوع باید در سطح سیاسی گرفته شود، چراکه این قرارداد از چارچوب تجاری صرف فراتر رفته است.»

به گفته این منبع آگاه قرارداد فروش سامانه پدافندی اس- ۳۰۰ در سال ۲۰۰۵ با ایران بسته شده است اما تاکنون به اجر درنیامده است.

اینترفکس به نقل از منبع آگاه می‌افزاید: «آینده این قرارداد تا حد زیادی به وضعیت بین‌المللی و رهبری روسیه بازمی‌گردد.

سامانه پدافندی «اس- ۳۰۰پی ام یو ۱» می‌تواند تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری خود را پوشش دهد و قادر است هواپیماها و موشک‌های بالستیک در ارتفاع کم یا زیاد را ردگیری کرده و هدف قرار دهد. روسیه تاکنون سامانه پدافندی تور ام- ۱ را به ایران تحویل داه است. توانایی این سامانه از اس- ۳۰۰ کمتر است.

ایالات متحده و اسرائیل با فروش این سامانه پدافندی به ایران کاملا مخالفند. دولت پییشین آمریکا همواره اعلام کرده بود که «اگر گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران نتیجه نرسید همه گزینه‌ها را در برابر ایران مد نظر خواهد گرفت.»

اسرائیل نیز بارها تهدید کرده است که اگر تهران برنامه اتمی‌اش را ادامه دهد، اسرائیل بمباران این تاسیسات را مد نظر قرار دارد.

شیمون پرز، رئیس‌جمهوری اسرائیل یکشنبه این هفته در مصاحبه با یک رادیوی اسرائیلی تهدید کرد که در صورت شکست مذاکرات اتمی، اسرائیل به ایران حمله نظامی خواهد کرد. شیمون پرز گفت اگر احمدی‌نژاد بر سر موضع هسته‌ای خود بماند «به او حمله خواهیم کرد.»

بنیامین نتانیاهو، نیز کمی پیش از آنکه به نخست‌وزیری اسرائیل برسد، در مصاحبه با مجله آتلانتیک که در روز ۳۱ ماه مارس سال جاری میلادی منتشر شد گفت که «باراک اوباما باید به سرعت ایران را از دستیابی به جنگ‌افزار هسته‌ای باز دارد یا اینکه اسرائیل ایران را بمباران می‌کند.»

بنیامین نتانیاهو گفت: «شما نمی‌خواهید یک جماعت آخرالزمانی موعودباور کنترل بمب‌های اتمی را در دست داشته باشند.»

ایران برای بهبود مدیریت و افزایش توان پدافندی خود، در سال گذشته بخش پدافندی نیروی زمینی مستقل کرد و آن را تحت فرمان «قرارگاه پدافند هوایی»، قرار داد.
XS
SM
MD
LG