لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

اعتراض جبهه مشاركت و ۱۸۰ روزنامه نگار به «فضاى نظامى» در ايران


جبهه مشاركت در بيانيه جديد خود فضاى كنونى ايران را «فضاى نظامى» توصيف كرد و ۱۸۰ روزنامه نگار نيز از محدوديت هاى شديد اطلاع رسانى توسط مقام ها انتقاد كرده اند.

جبهه مشاركت ايران اسلامى در بيانيه خود با اشاره به درگيرى هاى خیابانی يك هفته گذشته در ايران گفته است: «مسئوليت خشونت، تخريب و كشته شدن افراد بر عهده كسانى است كه اين انتخابات را مهندسى كردند.»

اين تشكل حامى مير حسين موسوى، نامزد انتخابات رياست جمهورى، در بيانيه خود كه روز دوشنبه منتشر شد افزود: «افزايش قريب به ۳۰ درصدى مردم در اين انتخابات مرهون تلاش عظيم اصلاح طلبان است كه در ماه هاى گذشته با موج اميد، براى اولين بار تحريم انتخابات را منتفى كردند.»

با اين حال، جبهه مشاركت ايران اسلامى مى گويد: «اما اينك متاسفانه اكثريت اين شورآفرينان در زندان هاى امنيتى به سر مى برند و از وضع و حال آنها هيچ اطلاعى در دست نيست.»

نيروهاى امنيتى جمهورى اسلامى ايران از اوايل هفته گذشته كه اعتراض هاى خيابانى به نتايج انتخابات، تهران و ساير شهرهاى ايران را فرا گرفت موج گسترده بازداشت سياستمداران، روزنامه نگاران و فعالان مدنى را آغاز کردند.

نام بسيارى از اعضاى شوراى مركزى جبهه مشاركت ايران اسلامى، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامى و حزب كارگزاران ایران اسلامى كه از گروه هاى هوادار مير حسين موسوى هستند در ميان بازداشت شدگان به چشم مى خورد.

جبهه مشاركت در بيانيه خود افرادى را كه به گفته آن انتخابات را مهندسى كرده و رو به روى مردم ايستادند را در بروز خشونت ها مسئول دانسته و گفته است: «راه اصلى آنها در اين ميانه، دميدن در كوره خشونت، بالا بردن هزينه هاى مردم و مايوس كردن آنها از هر گونه اصلاح و راديكاليزه كردن فضاى سياسى كشور است.»

جبهه مشارکت از مقام هاى جمهورى اسلامى خواسته است تا به اجتماعات مسالمت آميز مجوز داده شود، فضاى اطلاع رسانى به وضعيت قبل از انتخابات برگردد، سايه رعب و وحشت از سر نخبگان جامعه دور شود، همه زندانيان سياسى فورى و بدون قيد شرط آزاد شوند، انتخابات رياست جمهورى باطل اعلام شده و عاملان اصلى اين «شبه كودتا» شناسايى شوند.
اين حزب اصلاح طلب از مقام هاى جمهورى اسلامى خواسته است تا به اجتماعات مسالمت آميز مجوز داده شود، فضاى اطلاع رسانى به وضعيت قبل از انتخابات برگردد، سايه رعب و وحشت از سر نخبگان جامعه دور شود، همه زندانيان سياسى فورى و بدون قيد شرط آزاد شوند، انتخابات رياست جمهورى باطل اعلام شده و عاملان اصلى اين «شبه كودتا» شناسايى شوند.

اعتراض روزنامه نگاران به محدوديت ها

در همين حال، ۱۸۰ روزنامه نگار ايرانى در نامه اى به ملت ايران و مقام هاى جمهورى اسلامى نسبت به بروز محدوديت ها در اطلاع رسانى اعتراض كرده و از ثبات و امنيت ملى كشور ابراز نگرانى كرده اند.

اين روزنامه نگاران در نامه خود گفته اند: «روزنامه ها بايد قبل از چاپ به نظر مامورين دولتى برسد و بدون كنترل منتشر نشوند. اين اقدام غير قانونى دولت، بعد از پيروزى انقلاب اسلامى تا كنون سابقه نداشته است. حتى در دوران جنگ چنين فشارى بر مطبوعات وجود نداشت.»

به گفته اين روزنامه نگاران، «هم اكنون تصاوير وحشتناكى از خشونت و ضرب و شتم شهروندان ايرانى در شهرهاى ايران خوراك رسانه هاى جهان شده است، بدون اينكه رسانه هاى مستقل داخلى بتوانند در اين مورد به نحو شايسته اطلاع رسانى كنند.»

در اين نامه از مقام هاى ايران خواسته شده تا محدوديت هاى اطلاع رسانى را رفع كرده و اجازه دهند روزنامه نگاران از طريق اطلاع رسانى صحيح، به گفته آنها، از رواج شايعات و دامن زدن به تشنجات جلوگيرى نمايند.
XS
SM
MD
LG