لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۰

بازداشت یک عضو دیگر از کمیته پیگیری موسوی و کروبی


محمدرضا مقیسه
محمدرضا مقیسه
سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان از بازداشت محمدرضا مقیسه، عضو کمیته منتخب میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای پیگیری امور بازداشت‌شدگان و آسیب‌دیدگان حوادث اخیر، در روز چهارشنبه گذشته خبر داده‌اند.

آقای مقیسه ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه ۲۲ مهرماه از سوی نیروهای امنیتی در منزلش واقع در تهران بازداشت شده است.

سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان گزارش داده‌اند محمدرضا مقیسه که از سابقه طولانی نبرد در جبهه‌ها برخوردار است از سال‌ها پیش یاریگر خانواده‌های جان‌باختگان و جانبازان جنگ ایران و عراق بوده است.

سایت موج سبز آزادی بازداشت این عضو کمیته منتخب موسویو کروبی را حاکی از «اراده حامیان کودتا بر ایجاد اختناق بیشتر و تلاش برای سرکوب هرنوع هواداری از حقوق مردم» توصیف کرده است.

علاوه بر محمدرضا مقیسه، تاکنون سه عضو دیگر کمیته منتخب موسوی و کروبی برای پیگیری امور بازداشت‌شدگان و آسیب‌دیدگان حوادث اخیر نیز از ۱۷ شهریور بازداشت شده‌اند.

در این میان مرتضی الویری شهردار اسبق تهران و از مبارزان پیش از انقلاب که نماینده مهدی کروبی در این کمیته است، سه شنبه ۱۷ شهریور در منزلش از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

علیرضا حسینی بهشتی فرزند آیت‌الله بهشتی و نماینده میرحسین موسوی در کمیته منتخب، نیز در همان روز ساعتی پس از مرتضی الویری بازداشت شد.

آقای بهشتی که مشاور ارشد میرحسین موسوی نیز هست نیمه شب ۲۱ شهریور در حالی آزاد شد که در نخستین ساعات صبح ۲۲ شهریور سیدحسن خمینی و اعضای بیت آیت الله خمینی از جمله همسر سید احمد خمینی برای استقبال از آزادیش به منزل او رفتند.

ایراهیم امینی استاد دانشگاه و نماینده مهدی کروبی در کمیته منتخب، سومین عضو این کمیته بود که عصر شنبه ۲۱ شهریور در شیراز بازداشت شد.

وی که سابقه نمایندگی مجلس را دارد و عضویت هیئت رییسه مجلس ششم، از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز هست.

با دستگیری محمدرضا مقیسه و در حالی که مرتضی الویری و ابراهیم امینی همچنان در بازداشت به سر می‌برند شمار اعضای کمیته منتخب موسوی و کروبی برای پیگیری امور بازداشت‌شدگان و آسیب‌دیدگان که هم اکنون در بازداشت به سر می‌برند به سه نفر می‌رسد.

افشاگر «دام نهادهای امنیتی»

آقای مقیسه همچنین روزنامه‌نگار و از اعضای انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران است. نام او پیشتر در جریان ماجرای سعیده پورآقایی که سایت‌های نزدیک به موسوی و کروبی از آن به عنوان «دام نهادهای امنیتی» برای اعضای کمیته منتخب موسوی و کروبی نامبرده‌اند، انتشار یافت.

آن گونه که سایت‌های نزدیک به آقای موسوی و کروبی گزارش کرده‌اند در این ماجرا نهادهای امنیتی با انتشار خبر جعلی کشته شدن دختری به نام سعیده پورآقایی در جریان اعتراضات پس از انتخابات و انتشار آگهی تسلیت وی تلاش کرده بودند تا اعضای کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان و آسیب‌دیدگان، و همچنین میرحسین موسوی و مهدی کروبی را به این دام کشیده و پس از آن با تکذیب چنین خبری، سایر اخبار و آمارهای انتشار یافته در خصوص کشته‌شدگان پس از انتخابات را بی‌اعتبار سازند.

گرچه پشت صحنه این سناریو پیش از اجرا افشا شد، اما با این وجود تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی فیلم مفصلی را با عنوان «افشای یک دروغ بزرگ دیگر» از بازگشت سعیده پورآقایی به منزل پخش کرد.

همچنین هیئت سه نفره قضایی در گزارش خود به رئیس قوه قضایه که برای رد اظهارات مهدی کروبی منتشر کردند به نقل از مادر سعیده پورآقایی از تماس محمدرضا مقیسه با وی برای ارزیابی صحت خبر کشته شدن این دختر نامبرده‌اند.

در گزارش هیئت سه نفره رئیس قوه قضاییه همچنین به نقل از مهدی کروبی آمده که آقای مقیسه پس از تحقیق، به جعلی بودن خبر کشته شدن سعیده پورآقایی پی برده و آن را اطلاع کمیته منتخب موسوی و کروبی رسانده است.
XS
SM
MD
LG