لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷

بروجردی: با پیش‌نویس وین مخالفیم چون اعتماد نداریم


علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی
علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی روز شنبه ضمن مخالفت کامل با پیش‌نویس توافق‌نامه ایران با قدرت‌های جهانی گزینه مطلوب برای ایران را «خریداری سوخت موردنیاز رآکتور تهران» دانست.

بر اساس پیش‌نویس توافق‌نامه وین که دو هفته پیش به ایران و کشورهای طرف مذاکره آن، آمریکا و روسیه و فرانسه، تحویل داده شد، ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از ۱۵۰۰ کیوگرم ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را که غنای پایینی دارد تا آخر سال میلادی به روسیه و فرانسه تحویل می‌دهد، و در ازای آن مقدار کمتری اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران تحویل می‌گیرد.

علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، دلیل مخالفت خود با پیشنهاد دادن اورانیوم ۳/۵ درصدی در ازای گرفتن اورانیوم ۲۰ درصدی را «بی‌اعتمادی گسترده به غربی‌ها» اعلام کرد.

آقای بروجردی گفت: «هیچ تضمینی وجود ندارد که آنها در ازای این سوخت به ما سوخت با غنای ۲۰ درصد بدهند. ما در یک بی‌اعتمادی گسترده نسبت به غربی‌ها به سر می‌بریم و این عدم اعتماد را تمام کشورهای ۵+۱ ثابت کرده‌اند.»

در همین زمینه کریستین امان‌پور، خبرنگار ارشد تلویزیون خبری سی‌ان‌ان، روز شنبه از قول یک مقام عالی‌رتبه جمهوری اسلامی به این «بی‌اعتمادی گسترده» در میان مقامات ایران اشاره کرد و گفت که جمهوری اسلامی ترجیح می‌دهد ذخیره اورانیوم خود را «در چند قسمت به خارج از کشور بفرستد».

خانم امان‌پور همچنین از قول این مقام عالی‌رتبه که نامی از او نبرد افزود که جمهوری اسلامی «ترجیح می‌دهد نه با روسیه، بلکه با ایالات متحده در این زمینه وارد معامله شود».

علاء‌الدین بروجردی، نماینده مجلس، نیز در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری ایسنا اشاره می‌کند که «حتی روس‌ها که در مسئله بوشهر حداقل انتظار ما این بود که تاکنون شروع کار را شاهد می‌بودیم، به قراردادهای‌شان با ایران پای‌بند نبوده‌اند».

روسیه طبق توافق خود با جمهوری اسلامی قرار بود در سال ۲۰۰۶ نیروگاه بوشهر را راه‌اندازی کند، اما بهره‌برداری از این نیروگاه تاکنون چندین بار به دلایل مختلف به تعویق افتاده است.

چند نماینده دیگر مجلس نیز همچون علاء‌الدین بروجردی اظهار نظر کرده اند که ایران باید سوخت موردنیاز برای رآکتور تهران را خریداری کند، نه این که ذخیره اورانیوم خود را از کشور بیرون بفرستد.

کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، شرط تحویل دادن ذخیره اورانیوم به کشورهای خارجی را «غیرممکن» دانسته است.

خبرگزاری‌های خارجی روز جمعه از قول دیپلمات‌های غربی اعلام کردند که ایران در پاسخ اولیه خود به پیش‌نویس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار آن شده است که پیش از صدور ذخیره اورانیوم خود سوخت رآکتور تهران را تحویل بگیرد، تقاضایی که به گفته این دیپلمات‌ها برای قدرت‌های غربی «غیرقابل‌قبول» است.

آمریکا و متحدانش بارها اعلام کرده اند که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات‌شان با جمهوری اسلامی و در صورتی که تهران نتواند به نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای خود پایان دهد، ایران باید در انتظار چهارمین دور از تحریم‌های اقتصادی و سیاسی باشد.

آمریکا و متحدانش از جمله اسرائیل بر این عقیده‌اند که جمهوری اسلامی در پی تولید تسلیحات هسته‌ای است، اما تهران همواره این اتهام را رد کرده و اهداف خود را صلح‌آمیز توصیف کرده است.
XS
SM
MD
LG