لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۱

موسوی: قرار نبود بسیج جیره‌خوار دولت شود


میرحسین موسوی،رهبر مخالف دولت
میرحسین موسوی،رهبر مخالف دولت
میرحسین موسوی، یکی از نامزدهای معترض به نتیجه انتخابات، همزمان با هفته بسیج، از این نیروی نظامی خواست که خود را در برابر مردم قرار ندهد و تصریح کرد که «جیره خوار دولت بودن» و سرکوب مردم با فلسفه وجودی بسیج در تعارض است.

میرحسین موسوی، در بیانیه شماره پانزده خود که روز چهارشنبه چهارم آذر ماه منتشر شده، از نیروهای بسیجی می‌پرسد: «هویت آن سازمانی که اینک بسیج مستضعفان نامیده می‌شود به راستی چیست؟ دستگاهی بی‌نیت که بفرموده چشمانش را می‌بندد و دست ‌و پای خواهران و برادرانش را می‌شکند، یا نهادی مجهز به عمیق‌ترین بصیرت‌ها که می‌تواند در ظلمانی‌‌ترین شب‌های فتنه راه‌ را از بیراهه‌ تشخیص دهد؟»

آخرین نخست‌وزیر ایران در ادامه با اشاره به رویدادهای پس از انتخابات خطاب به نیروهای بسیجی تصریح می‌کند: «کسانی که در مبارزه سیاسی اصلی‌ترین شیوه‌شان دروغ گفتن است حتما راستگو نیستند؛ تقوا در همدستی‌ با آنان و ایمان سازگار با پیروی‌شان نیست. آیا در این چند ماهه هیچ دروغی نشنیده‌اید؟ ای جماعت مومنان! تقوا کنید و با راستگویان باشید.»

«کدام زشتی در نام‌هایی چون آزادی وجود دارد که وقتی بر زبان می‌آید قلب بعضی از آنان را مشمئز می‌کند، گویی که نام بزرگترین گناهان باشد؟ حال آن که هنوز بزرگترین میعادگاه‌ها در اکثر شهرهای ما به نام آزادی خوانده می‌شود.»
میر حسین موسوی
این نامزد معترض انتخابات در انتقاد از نقش بسیج در سرکوب مردم و دخالت در سیاست در حوادث ماه‌های اخیر، اتخاذ چنین سیاستی را با رویکرد آیت الله خمینی نسبت به بسیج در تعارض دانسته و می‌گوید: «قرار بود رفتار و اندیشه بسیجی در مردم اثر کند، نه آن که قدرت بسیج بر سر مردم فرود آید. قرار نبود بسیج جیره‌خوار دولت شود و به ازای دستگیر کردن مردم در اجتماعات پاداش سرانه بگیرد. افسوس بر بسیج اگر تا حد یک حزب سیاسی تنزل کند؛ این آن چیزی نیست که امام ما برای بسیجیان می‌خواست. قرار نبود بسیج به دستگاهی تبدیل شود که اختیار انتخاب و آزادی رای را از مردم بستاند.»

میرحسین موسوی در پانزدهین بیانیه خود این پرسش را مطرح می‌کند که چرا باید «مفاهیمی که فطرت مردم آنها را می‌پسندد» در نزد «برخی از دوستان بسیجی ما نفرت ایجاد کند.»

وی در تشریح نظر خود چنین می‌گوید: «کدام زشتی در نام‌هایی چون آزادی وجود دارد که وقتی بر زبان می‌آید قلب بعضی از آنان را مشمئز می‌کند، گویی که نام بزرگترین گناهان باشد؟ حال آن که هنوز بزرگترین میعادگاه‌ها در اکثر شهرهای ما به نام آزادی خوانده می‌شود.»

این نامزد معترض انتخابات به بسیجیان می‌گوید: «مگر نمی‌گوییم عنوان‌هایی چون حقوق بشر، حقوق زنان، حقوق اقلیت‌ها، و امثالشان محمل‌هایی است تا قدرت‌ها ریاکارانه خویشتن را به آنها الصاق کنند و سیمایشان را زیبا جلوه دهند؟ چرا آنهایی که قاعدتا باید صاحبان اصلی و اصیل چنین آرمان‌هایی باشند از آنها فاصله می‌گیرند؟ مگر می‌خواهند مکتب‌شان کریه جلوه کند؟ چرا این مفاهیم را لعن می‌کنیم و ملاک بی‌دینی قرار می‌دهیم؟»


میرحسین موسوی تصریح می‌کند: «آیا اگر کسی اجرای بدون ‌تنازل قانون اساسی را دنبال کند، آیا اگر کسی از وفاداری به عهدهای ایمانی و انسانی بپرسد جز به دادگری فراخوانده است؟ آیا چنین کسانی باید در خیابان‌ها کتک بخورند، در زندان‌ها شکنجه ببینند و به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شوند؟ آیا اسلام و قرآن اجازه می‌دهد مردمی که با مسالمت حاکمانشان را به عدالت امر می‌کنند کشته شوند؟»

«آیا اگر کسی اجرای بدون ‌تنازل قانون اساسی را دنبال کند، آیا اگر کسی از وفاداری به عهدهای ایمانی و انسانی بپرسد جز به دادگری فراخوانده است؟ آیا چنین کسانی باید در خیابان‌ها کتک بخورند، در زندان‌ها شکنجه ببینند و به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شوند؟ آیا اسلام و قرآن اجازه می‌دهد مردمی که با مسالمت حاکمانشان را به عدالت امر می‌کنند کشته شوند؟»
میرحسین موسوی
این رهبر مخالف دولت، با تقبیح سرکوب معترضان که از سوی نیروهای حکومتی علیه معترضان روی داد، اعتراض خود را قالب پرسش اینگونه بیان می‌کند: «آن نیرویی که یک زمان نماینده شجاعت ملت ما بود آیا اینک به کار گرفته شود تا ایرانیان را بترساند؟ کاملا پیداست که آخرین و تازه‌ترین راهبرد اقلیت اقتدارطلب ایجاد هراس در مردم است. آیا لباس‌های مخوف می‌پوشند و ‌در خیابان‌های شهر آرایش‌های نظامی به خود می‌گیرند تا هم‌وطنانشان را مرعوب کنند؟ یا مردم را می‌ترسانند چون خود می‌ترسند؟ یا فرزندان انقلاب را به هفت سال و ده سال و پانزده سال زندان محکوم می‌کنند تا به خود تسلی داده باشند؟ و فکر نمی‌کنند که با این رفتارهای کوته‌بینانه چگونه امنیت ملی کشور را در معرض خطر قرار می‌دهند.»

نیروی بسیج در رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران نقش عمده‌ای در سرکوب معترضان ایفا کرد؛ تصاویر متعددی از شلیک مستقیم نیروهای بسیج به سوی مردم در رویدادهای پس از انتخابات بر روی شبکه جهانی اینترنت منتشر شده است.

به گفته شاهدان عینی شخصی که به سوی ندا آقا سلطان نیز شلیک کرده بود، یکی از اعضای بسیج بوده است

میرحسین موسوی در بخش دیگری از بیانیه خود به نیروهای بسیجی هشدار می‌دهد که اگر رویکرد «ترساندن» مردم را به کار بگیرند، نیروی دفاعی کشور که همان مردم هستند در هم می‌شکند و زمینه برای به به خطر اقتادن امنیت ملی کشور فراهم می‌شود.

میرحسین موسوی با اشاره به حضور نیروهای خارجی دو کشور عراق و افغانستان تصریح می‌کند: «قربانیان ددمنشی‌های صدام و طالبان هنوز دارند تاوان ترس خود را می‌پردازند، کما این که ملت ما هنوز امنیت و آرامش خویش را مرهون شجاعت و استحکامی است که در طول سی سال گذشته به نمایش گذاشت.»


این نامزد معترض انتخابات در جایی دیگر با اشاره به تاریخ اسلام خطاب به بسیجیان، مقایسه شرایط فعلی با جنگ جمل را «قیاس واهی» دانسته و کسانی را که چنین قیاس‌هایی را مطرح می‌کنند متهم کرده است که از بسیج «ماشینی سرکوبگر» می‌خواهند تا «برای زدن و گرفتن و آزار و حتی قتل انسان‌هایی که تنها جرمشان دعوت به دادگری است»، استفاده کنند.

رهبر جمهوری اسلامی از جمله کسانی است که با اشاره به افرادی چون طلحه و زبیر و ماجرای خوارج و جنگ جمل و صفین، دوران کنونی را با دوران صدر اسلام مقایسه کرده است.
.
XS
SM
MD
LG