لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

آمريکا: چين برای حمایت از تحریم ايران تحت فشار قرار می گیرد


هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز جمعه گفته است: چين، برای تشخیص و پذیرش تهديد آمیز بودن برنامه هسته ای ايران، و همچنین پیوستن به خواست جامعه جهانی برای تشدید تحريم ها عليه جمهوری اسلامی، زير فشارهای زيادی قرار خواهد گرفت.

هيلاری کلينتون در پاريس گفت: «چين تحت فشار بسيار زيادی قرار خواهد گرفت تا متوجه پيامدهای خطر دستيابی ايران به سلاح هسته ای برای ثبات خليج (فارس) بشود، منطقه ای که آنها بخش مهمی از نفت مورد نياز خود را از آنجا تامین می کنند.»

به گفته وزير امور خارجه آمريکا در حالی چين تحت فشار قرار خواهد گرفت که واشينگتن و ديگر قدرت های جهانی از «رويکرد تعامل (با ايران) را ، به دليل اين که نتيجه ملموسی در بر نداشته است، فاصله گرفته و به دنبال رويکرد فشار و تحريم خواهند بود».


کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود در صدد دستيابی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح اتمی است. ايران اين اتهام را رد می کند.

چين به عنوان يکی از اعضای دايم شورای امنيت سازمان ملل متحد، روابط نزديکی با ايران دارد و با تشديد تحريم ها عليه تهران مخالف است و از رويکرد ديپلماتيک در قبال جمهوری اسلامی حمايت می کند.

هيلاری کلينتون با اشاره به اين که چين نگران است که روابط مهم اقتصاديش با ايران به مخاطره بيفتد، از پکن خواسته است تا به پيامدهای دراز مدت ايران هسته ای برای صلح منطقه فکر کند.

هيلاری کلينتون که پس از نشست لندن در باره افغانستان به پاريس سفر کرده است، با نيکلا سارکوزی، رييس جمهوری فرانسه ديدار و گفت و گو کرده است.

هيلاری کلينتون در همین زمینه روز پنجشنبه گفته بود که رويکرد هسته ای ايران، راهی به جز اعمال فشارهای بيشتر بر اين کشور برای قدرت‌های جهانی باقی نمی‌گذارد.

وزير امور خارجه آمريکا اضافه کرده بود: «رويکرد ايران برای ما راهی جز همکاری با شرکای بين المللی برای فشار بيشتر بر اين کشور باقی نمی گذارد تا از طريق اين کشور وادار شود سياست رد تلاش های ديپلماتيک را مورد بازنگری قرار دهد.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون طی سه قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است تا فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. ایران با سرپیچی از این خواست برنامه غنی سازی خود را توسعه داده است.

هشدار روسیه

همزمان با اظهارات هيلاری کلينتوندرباره تغيير رويکرد قدرت های جهانی در قبال ايران، سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه به ايران هشدار داده است که توسعه غنی سازی اورانيوم به تشديد نگرانی درباره برنامه هسته ای اين کشور منجر خواهد شد.

هشدار مسکو در ارتباط با اظهارات اخير محمود احمدی نژاد درباره اقدام ايران برای غنی سازی اورانيوم با عيار ۲۰ درصد است.

آندره نسترنکوه، سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه، در پاسخ به پرسشی درباره اظهارت رييس جمهوری ايران، گفت: چنين اقدامی نقض تعهدات بين المللی ايران است.

آندره نسترنکوه اضافه کرد: «تصميم يک جانبه برای غنی سازی اورانيوم در عيار بالاتر نقض قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل و تصميمات آژانس بين المللی انرژی اتمی است و نگرانی های موجود درباره برنامه هسته ای ايران را عميق تر می کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با تاکید بر حق ایران در داشتن انرژی هسته ای گفت: «نگرانی های جدی» درباره اهداف برنامه هسته ای ایران وجود دارد.

آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين به همراه آلمان، کشورهای گروه ۱+۵، می کوشند تا از طريق مذاکره ايران را ترغيب کنند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.

آژانس بين المللی انرژی اتمی سال گذشته ميلادی به ايران پيشنهاد کرده بود تا اورانيوم غنی شده با عيار پايين خود را با صدور به روسيه و فرانسه، به ميله های سوختی مورد نياز راکتور تحقيقاتی تهران تبديل کند.

ايران هر چند در آغاز از اين پيشنهاد استقبال کرد، اما در نهايت با رد اين در خواست پيشنهاد تازه ای را مطرح کرد. ايران اعلام کرده که فقط حاضر است اورانيوم غنی شده خود را به طور همزمان در خاک خود با ميله های سوختی مبادله کند.

در همين زمينه، سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، روز چهارشنبه با بيان اين که از واکنش ايران در زمينه مبادله اورانيوم غنی‌شده با سوخت هسته‌ای «دلسرد» شده است، گفت: نمی‌توان برای حل مسئله هسته‌ای ايران «تا ابد» منتظر ماند.

آقای لاوروف پس از ديدار با هيلاری کلينتون، همتای آمريکايی خود، در سخنانی در باره تلاش‌ها برای حل مسئله هسته‌ای ايران اظهار داشت: «روشن است که نمی‌توان تا ابد صبر کرد.»

از سوی ديگر روز سه‌شنبه خبرگزاری ايسنا اعلام کرده بود، سفر سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ايران به روسيه که قرار بود، روز پنج‌شنبه آغاز شود، به تعويق افتاده است. با اين حال سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ايران تعويق اين سفر را بی ارتباط با اظهارات تازه وزير امور خارجه روسيه ارزيابی کرده است.
XS
SM
MD
LG