لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۳

گزارش های ضد ونقیض درباره دلیل بازداشت جعفر پناهی


جعفر پناهی
جعفر پناهی
در حالی که دادستان تهران گفته است، جعفر پناهی، فیلمساز برجسته ایرانی به دلایل سیاسی بازداشت نشده است، یک سایت خبری محافظه‌کار علت بازداشت وی را «تهیه فیلمی علیه نظام» اعلام کرده است.

ساعاتی پس از آن که عباس‌ جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران اعلام کرد، بازداشت جعفر پناهی «جنبه سیاسی ندارد»، در برخی سایت‌های خبری گزارش شده است که بازداشت این فیلمساز سرشناس ایرانی بی‌ارتباط با رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران نبوده است.

روز سه‌شنبه و پس از انتشار خبر بازداشت جعفر پناهی، دادستان تهران در باره علت بازداشت وی گفته بود: «بازداشت ایشان به علت هنرمند بودن نبوده و جنبه سیاسی نیز ندارد این فرد به دلیل ارتکاب جرائمی در مظان اتهام قرار دارد و به همراه یک نفر دیگر به دستور قاضی پرونده دستگیر و تحقیقات از آنان ادامه دارد.»

در این میان سایت خبری «تابناک» که به محسن رضایی فرمانده پیشین سپاه پاسداران نزدیک است، به نقل از یک منبع آگاه علت بازداشت جعفر پناهی را «تهیه فیلمی علیه نظام» اعلام کرده است.

«تابناک» به نقل از «منبع آگاه» خود نوشته است: « جعفر پناهی به همراه دوستان و همکاران خود در حال تهیه فیلمی علیه نظام بوده‌اند که با هوشیاری دستگاه‌های امنیتی و با عملیاتی به هنگام، پرده از اقدامات آنها برداشته شده و وی به همراه همکاران خود دستگیر می‌شود.»

وی همچنین با متهم کردن جعفر پناهی به «هماهنگی با بیگکانگان و مخالفان نظام» افزوده است: « همه دستگیرشدگان (از جمله نزدیکانش) که با حکم قضایی صورت گرفته، همگی از عوامل تهیه فیلم بوده‌اند و این فیلم که آقای پناهی و دوستان سرگرم ساختن آن بودند، قرار بوده برای پخش به خارج از کشور فرستاده شود.»

به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده برای فعالیت‌ رسانه‌های خبری حرفه‌ای و مستقل در ایران به ویژه پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه، امکان تایید یا رد این گزارش‌ها با استناد به منابع مستقل برای رادیوفردا وجود ندارد.

بر اساس گزارش‌های رسیده از تهران دوشنبه شب ۲۵ نفر از مأموران وزارت اطلاعات پس از یورش به منزل جعفر پناهی، وی را به همراه همسرش طاهره پناهی و دخترش سولماز پناهی وهمچنین ۱۲ نفر از مهمانان‌شان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

مأموران وزارت اطلاعات با وجود اصرار آقای پناهی برای توضیح علت یورش به منزلش، از دادن هر گونه توضیحی خودداری کرده‌ و با تداوم تفتیش منزل او تا ساعت ۳:۳۰ بامداد سه‌شنبه، بخشی از وسایل، مدارک و همچنین رایانه این فیلمساز ایرانی را توقیف کردند.

جعفر پناهی فیلمساز ۴۹ ساله و خالق آثاری چون «بادکنک سفید»، «آینه»، «دایره»، «طلای سرخ» و «آفساید» است که تاکنون از جشنواره‌های معتبری چون کن، ونیز و برلین جوایز متعددی دریافت کرده است. با این حال وزارت ارشاد اسلامی از اکران بیشتر فیلم‌های وی در ایران جلوگیری کرده است.

جعفر پناهی اوایل مردادماه سال جاری نیز هنگامی که به اتفاق همسر و دخترش و همچنین مهناز محمدی، یکی دیگر از فیلمسازان، برای ادای احترام به کشته‌شدگان پس از انتخابات به بهشت زهرا رفته بود از سوی نیروی انتظامی بازداشت و پس از مدت کوتاهی آزاد شد.

آقای پناهی، ششم شهریورماه امسال به عنوان رئیس هیئت داوران سی و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال به همراه دیگر اعضای هیئت داوری این جشنواره با شال‌های سبز برای حمایت از معترضان پس از انتخابات در افتتاحیه این جشنواره حاضر شد.

پس از بازگشت جعفر پناهی به ایران وی به دلیل حمایت علنی‌اش از معترضان به نتایج انتخابات به شدت تحت فشار قرار گرفت وهنگامی که وی در مهرماه قصد خروج از کشور به منظور حضور جشنواره فیلم بمبئی در هند را داشت، گذرنامه‌اش در فرودگاه تهران توقیف شد.

آقای جعفر پناهی در اواخر بهمن ماه نیز به دلیل ممنوع‌ الخروج بودن نتوانست در جشنواره فیلم برلین شرکت کند.
XS
SM
MD
LG