لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۴

مولن: در صورت نیاز، طرح آماده‌ای برای حمله به ایران داریم


دریادار مایک مولن، رئیس ستاد متشرک ارتش آمریکا
دریادار مایک مولن، رئیس ستاد متشرک ارتش آمریکا
دریادار مایک مولن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، طی یک مصاحبه تلویزیونی اظهار داشت که ایالات متحده در صورت نیاز طرح آماده‌ای برای حمله به ایران در اختیار دارد؛ این فرمانده آمریکایی با این حال نسبت به «پیامدهای ناخواسته» چنین حمله‌ای به شدت ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دریادار مایک مولن، رئیس ستاد متشرک ارتش آمریکا، روز یکشنبه در گفت‌و‌گویی با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی، در پاسخ به این پرسش که آیا ایالات متحده آمریکا طرحی برای حمله به ایران دارد، گفته است که [در صورت نیاز] چنین طرحی وجود دارد.

هر چند رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از ارایه هرگونه توضیحی در این باره خودداری کرده است، ولی در عین حال تاکید کرده است که وی به شدت نگران پیامدهای احتمالی چنین حمله‌ای است.

دریادار مایک مولن در این باره گفته است: «حمله به ایران ممکن است پیامدهای ناخواسته‌ای داشته باشد که پیش‌بینی آن در این بخش به شدت بی‌ثبات جهان دشوار است.»

وی در عین حال با بیان این که اجازه دادن به ایران برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای نیز «غیرقابل قبول» است، افزوده است: «راستش را بخواهید، من به شدت نگران هر دو حالت هستم.»

ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای غربی بر این باورند که جمهوری اسلامی در پوشش یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی در صدد دستیابی به فناوری لازم برای ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویت چهار قطعنامه تحریمی علیه ایران از این کشور خواسته است، به فعالیت‌های حساس اتمی خود که قابلیت کاربرد در ساخت بمب اتمی را نیز دارد، پایان دهد، با این حال جمهوری اسلامی با سرپیچی از این خواسته، فعالیت‌های خود را در زمینه غنی‌سازی اورانیوم گسترش داده است.

در مقابل ایالات متحده آمریکا و اسرائیل که برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی برای امنیت خود ارزیابی می‌کنند، بارها تاکید کرده‌اند، اگرچه از تلاش‌های دیپلماتیک برای وادار ساختن جمهوری اسلامی به صرف‌نظر کردن از این برنامه حمایت می‌کنند، اما حمله نظامی را به عنوان یک راه‌‌حل احتمالی از دستور کار خود خارج نمی‌کنند.

با این همه رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در اظهارات تازه خود ابراز امیدواری کرده است که تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی به همراه تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی در نهایت بتواند تهران را به متوقف ساختن فعالیت‌هایش در زمینه غنی‌سازی اورانیوم وادارد.

همزمان دریادار مایک مولن با تاکید بر این که «گزینه نظامی در قبال ایران مد نظر بوده و همچنان مد نظر باقی خواهد ماند»، افزوده است: «من امیدوارم که ما مجبور به استفاده ازاین این گزینه نشویم، اما این یک گزینه مهم است..»

وزارت دفاع ایالات متحده در ماه آوریل سال جاری اعلام کرده بود، حمله به ایران «در آینده نزدیک» در دستور کار آمریکا قرار ندارد؛ در عین حال این برای نخستین بار نیست که یک مقام آمریکایی از طرح‌های آماده برای حمله به ایران سخن می‌گویند.

مایک مولن در فروردین ماه امسال نیز طی اظهار نظری مشابه گفته بود: «ما در پنتاگون، همیشه برای احتمالات برنامه‌ریزی می‌کنیم و قطعا گزینه‌هایی (برای حمله به ایران) موجود است.»

پنتاگون استفاده از گزینه نظامی برای پایان بخشیدن به تنش بر سر برنامه هسته‌ای ایران را منتفی ندانسته است. هر چند در ماه‌های گذشته برخی دیگر از فرماندهان بلندپایه نظامی آمریکا نیز نسبت به پیامدهای منطقه‌ای حمله نظامی به ایران هشدار داده بودند.

از سوی دیگر براساس برخی گزارش‌ها چندی پیش نیز ۴۷ تن از اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای از اقدامات احتمالی اسرائیل علیه ایران حمایت کرده بودند.

این نمایندگان جمهوری‌خواه که پیش‌نویس مورد حمایت آنها توسط لویی گومرت، از ایالات تگزاس، به کمیته روابط خارجی ارائه شده است، در قطعنامه پیشنهادی خود با حمایت آشکار از حمله احتمالی اسرائیل به ایران، تاکید کرده‌ بودند، کنگره ایالات متحده از اقدام احتمالی اسرائیل برای استفاده از «همه ابزارهای لازم» علیه ایران از جمله «استفاده از نیروی نظامی» حمایت خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG