لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۰

شکایت تازه ایران به سازمان ملل از «تهدیدهای» آمریکا به حمله


شورای امنیت سازمان ملل
شورای امنیت سازمان ملل
در واکنشی دیگر به احتمال حمله نظامی علیه ایران، جمهوری اسلامی روز چهارشنبه شکایت خود از ایالات متحده را به سازمان ملل برد و «تهدید» مقامات آمریکا به توسل به اقدام نظامی را سخت محکوم کرد.

اسحاق آل‌حبیب، نماینده موقت ایران در سازمان ملل، روز چهارشنبه در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و روسای شورای امنیت و مجمع عمومی مقامات عالی‌رتبه آمریکایی را متهم کرد که جمهوری اسلامی را به حمله نظامی تهدید کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نماینده ایران در این نامه آورده است که دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، و دیگر مقامات این کشور بنا بر این ادعای «سراسر کذب» که ایران در حال ساخت تسلیحالت اتمی است تهدید کرده‌اند که به ایران حمله خواهند کرد.

شکواییه جمهوری اسلامی به سازمان ملل واکنشی است به گفته‌های رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که روز یک‌شنبه، ۱۰ مردادماه، اعلام کرد «که ایالات متحده در صورت نیاز طرح آماده‌ای برای حمله به ایران در اختیار دارد».

دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی آمریکایی ان‌بی‌سی در پاسخ به این پرسش که آیا ایالات متحده طرحی برای حمله به ایران دارد، گفت که [در صورت نیاز] چنین طرحی وجود دارد.

در حالی که حلقه محاصره تهران از راه تحریم‌های مختلف تنگ‌تر می‌شود و تهران در عین حال بیش از پیش بر ادامه فعالیت‌های هسته‌ای خود پافشاری می‌کند، واکنش مقامات جمهوری اسلامی به احتمال حمله نظامی از سوی اسرائیل یا آمریکا نیز بیش از پیش خودنمایی می‌کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در همان روزی خبر نامه ایران به سازمان ملل را منتشر کرده است که رهبر جمهوری اسلامی نیز به احتمال حمله نظامی واکنش نشان داد و تهدید کرد که در صورت هرگونه اقدام نظامی علیه ايران «عرصه مقابله با چنین اقدامی محدود به مرزهای ايران نخواهد بود».

در همین روز خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، نیز از واکنش علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به خبر احتمال حمله نظامی خبر داد.

در روزهای اخیر برخی از شخصیت‌های غربی از ضرورت استفاده از گزینه نظامی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران گفته‌اند.

از جمله به دنبال انتشار گزارش‌هایی از راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر در آینده‌ای نزدیک، جان بولتون، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل، گفت که اسرائیل برای حمله به این نیروگاه و جلوگیری از آغاز به کار نخستین نیروگاه اتمی ایران تنها هشت روز فرصت دارد.

نماینده ایران در سازمان ملل در نامه خود به مدیران این سازمان با تاکید بر این که «ایران در دفاع از خود درنگ نخواهد کرد» اشاره کرده است که تهدیدهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی ناقض قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل است.

این نخستین نامه جمهوری اسلامی به سازمان ملل در شکایت از طرح احتمالی حمله به ایران نیست. دو هفته پیش نیز خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس در ایران از نامه نماینده ایران در سازمان ملل به مقامات این سازمان در اعتراض به اظهارات مایک مالن در مورد این طرح خبر داد.

کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا و همین طور اسرائیل می‌گویند که مقامات جمهوری اسلامی در پی تولید تسلیحات هسته‌ای هستند که در نهایت به بی‌ثباتی منطقه و جهان خواهد انجامید.

اما مقامات تهران همواره این اتهام را رد کرده و سلاح‌های کشتار جمعی را ناسازگار با اعتقادات اخلاقی و دینی خود توصیف کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG