لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۱

دادستان تهران: کوهنورد زن آمریکایی با قرار وثیقه آزاد می شود


سارا شورد، ۳۱ ساله، در دیدار با مادرش
سارا شورد، ۳۱ ساله، در دیدار با مادرش
عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، که روزشنبه، آزادی ساراشورد، شهروند آمریکایی زندانی در ایران را منتفی اعلام کرده بود، روز یکشنبه از آزاد شدن وی به قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی خبر داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری های ایران، آقای دولت آبادی، روز یکشنبه، ۲۱ شهریور در نشست خبری با خبرنگاران در این زمینه گفت: «برای دو نفر از متهمان که هر دو مرد هستند،‌قرار بازداشت صاد شده و برای متهم دیگر که یک خانم است، قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی صادر شده است».

دادستان تهران دلیل تبدیل بازداشت خانم شورد به آزادی به شرط وثیقه را «بیماری» وی اعلام کرد و گفت: «بر اساس گزارشات مأموران پرونده و تأیید قاضی مبنی بر بیمار خانم شورد، بازداشت وی به قرار ۵۰۰ میلیون تومانی تبدیل شد و در صورت تودیع این وثیقه، ‌وی می‌تواند آزاد شود».

عباس جعفرى دولت آبادى افزوده است: داشتن وكيل براى متهمان آمريكايى قانونى است و متهم زن آمريكايى نيز با پرادخت وثيقه ۵۰۰ ميليون تومانى مى تواند از ايران خارج شود ولى در زمان برگزارى دادگاه بايد در ايران حضور داشته باشد.

در همين حال، مسعود شفيعى، وكيل ايرانى اين سه آمريكايى ابراز اميدوارى كرده است كه سارا شورد ظرف دو يا سه روز آينده آزاد شود.

وى به خبرگزارى آسوشيتدپرس گفته است كه با سه كوهنورد زندانى آمريكايى ملاقات كرده و حال همه آنها خوب است.

آقاى شفيعى افزود: «سفارت سوئيس در تهران در حال تهيه ۵۰۰ هزار دلار وثيقه تعيين شده براى خانم شورد است.»

به دنبال قطع رابطه ايران و آمريكا در سال ۱۳۵۸، سفارت سوئيس حافظ منافع واشينگتن در ايران است.

انتقاد از «دخالت مسئولان اجرایی»


دادستان تهران در نشست خبری روز یکشنبه خود از آنچه که «دخالت مسئولان اجرایی» در پرونده های قضایی خواند انتقاد کرد و گفت: «رسانه ها باید توجه کنند که اطلاع رسانی در پرونده های قضایی نباید از طریق مسئولان اجرایی کشور انجام شود بلکه باید مسئولان قضایی اطلاع رسانی کنند.»

اشاره آقای جعفری دولت آبادی به اظهارات رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران است که هفته گذشته اعلام کرده بود با پیگیری های محمود احمدی نژاد، سارا شورد به زودی از زندان آزاد می شود.

در واکنش به این سخنان، دادستان تهران پیشتر گفته بود که پرونده کوهنوردان آمریکایی در دست بررسی است و آزاد خانم شورد منتفی است.

به نظر می رسد که پرونده کوهنوردان آمریکایی در چالش بین قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران و دولت محمود احمدی نژاد قرار گرفته است.

در حالی که گزارش ها حاکی است رییس جمهور ایران در تلاش است تا در آستانه سفر خود به نیویورک زمینه آزادی کوهنوردان آمریکایی را فراهم کند ولی دستگاه قضایی ایران از دخالت دولت در امور قضایی ناراضی است.

دادستان تهران روز یکشنبه گفت: «بر اساس اخبار رسیده متوجه شدیم که برخی از افراد و مسئولان بر برخی از رسانه ها فشار آوردند که اخبار دادستانی را منتشر نکنید در حالی که این اقدام جرم است.»

اشاره آقای دولت آبادی به عدم انتشار خبر تکذیب آزادی کوهنورد زن آمریکایی توسط وی در رسانه های نزدیک به دولت محمود احمدی نژاد است که آن را بایکوت کرده بودند.

وی می گوید: «تنها در مواردی که دستور از سوی شورای امنیت ملی و یا دستور کتبی مقام قضایی ابلاغ شود مطبوعات حق دارند خبر را منتشر نکنند.»

پیش از اظهارات دادستان، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه از «عفو و آزادی» سارا شورد،‌ به مناسبت عید فطر خبر داد و پیگیری‌های محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران را در اخذ این تصمیم دخیل دانست.

شین باور و جاشوا فتال، ۲۷ ساله، همراه با سارا شورد، ۳۱ ساله، مردادماه سال گذشته، در حالی که مشغول کوهنوردی در منطقه مرزی کردستان عراق با ایران بودند، حین عبور از خط مرزی عراق و ایران توسط مأموران ایرانی دستگیر شدند و از سوی جمهوری اسلامی به جاسوسی متهم شدند.

در همین زمینه آقای دولت آبادی روز یکشنبه بار دیگر بر اتهام جاسوسی این سه نفر تأکید کرد و گفت: «در مصاحبه سال گذشته اعلام کرده که اتهام این سه نفر جاسوسی است و به اندازه کافی در این باره دلیل وجود دارد».

وی تصریح کرد که در این مدت مقامات قضایی در حال انجام تحقیقات برای تکمیل پرونده بودند و افزود که اکنون «تقریبا» پرونده تکمیل شده است و قاضی پرونده نیز «کیفرخواست این سه آمریکایی متهم به جاسوسی را صادر کرده است».
XS
SM
MD
LG