لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۷

ائتلاف شيعيان عراق، مالکی را به عنوان نامزد نخست‌وزيری معرفی کرد


پس از حدود شش ماه از انتخابات عراق و نتايج نزديک آن، ائتلاف اتحاد ملی توانست به توافق رسيده و نوری المالکی، نخست وزير فعلی را به عنوان نامزد نخست وزير دولت جديد، به پارلمان معرفی کند.

احزاب شيعه عراق از جمله اتحاد ملی (که به تهران نزديک است) و ائتلاف حاکميت قانون که دولت فعلی را به نخست وزيری نوری المالکی در اختيار دارد، با اين کار توانستند به چند ماه رايزنی برای تشکيل دولت پايان دهند. انتخاباتی که با نتيجه ای خيلی نزديک پايان يافت و برنده قاطع نداشت.

در جريان تشکيل دولت جديد عراق، دو حزب ديگر شيعه عراق يعنی مجلس اعلا و حزب فضيلت حضوری نداشته و حتی در جلسه پارلمان برای معرفی دولت ائتلافی جديد، حضور نداشتند.

به گزارش رويترز، علی الاديب، از اعضای ارشد حزب الدعوه، حزب آقای مالکی خبر داد که نخست وزير فعلی به عنوان نخست وزير دولت آينده به پارلمان معرفی شده است. هرچند اعضای ارشد اين حزب خبر نامزدی آقای مالکی را تاييد کرده اند، اما هنوز بيانيه رسمی در مورد تشکيل دولت جديد منتشر نشده است.

حزب حاکميت قانون که ۸۹ کرسی پارلمان را در اختيار دارد. حزب هواداران مقتدی صدر و مجلس اعلا دو حزب دیگر اصلی شیعه هستند که از ائتلاف فعلی حمایت کرده اند.

طرفدارن مقتدی صدر ۳۹ کرسی در پارلمان در اختيار دارند و از منتقدان نخست وزيری دوباره نوری المالکی هستند. دولت نوری المالکی دو سال پيش با شبه نظاميان جيش المهدی، نيروهای وفادار به مقتدی صدر روبرو شده و دست به خلع سلاح و محدود کردن آنها زد.

برای تشکيل دولت ۱۶۳ کرسی لازم است که احزاب بايد به ائتلاف مناسبی برسند و در غير اين صورت دولت شکننده ای شکل خواهد گرفت.

ائتلاف العراقيه به رهبری اياد علاوی، نخست وزير سابق عراق که با کسب ۱۹ کرسی و فقط کسب دو کرسی بيشتر، پيروز انتخابات شده بود، اعلام کرده در دولت ائتلافی نوری المالکی حضور نخواهد داشت.

کارشناسان سياسی عراق هشدار داده اند هرگونه غيبت حزب العراقيه (که هواداران آن سنی ها هستند) در دولت جديد، ممکن است ناآرامی های سياسی در پی داشته باشد.

اياد علاوی به عنوان پيروز انتخابات عراق، ظرف ۳۰ روز از زمان نتايج وظيفه داشت دولت خود را تشکيل دهد ولی مذاکرات برای تشکيل دولت به نتيجه نرسيد.
XS
SM
MD
LG