لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۳

«اعلام آمادگی ترکیه برای میزبانی گفت‌وگوهای ۱+۵ با ایران»


پس از آنکه منوچهر متکی اعلام کرد تهران موافق برگزاری گفت‌وگوهای ایران با ۱+۵ در ترکیه است، خبرگزاری آناتولی به نقل از یک منبع دیپلماتیک از آمادگی آنکارا برای میزبانی این گفت‌وگوها خبر داد.

یک منبع «دیپلماتیک» به خبرگزاری نیمه رسمی آناتولی گفت: «ترکیه از زمان آغاز این روند برای رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک تلاش بسیاری کرده است.»

این منبع که خبرگزاری آناتولی نامی از آن نبرده، افزود: «ما آماده‌ایم تا آنچه که در توانمان است، انجام دهیم.»

منوچهر متکی، وزیر خاجه ایران، روز یکشنبه، در یک کنفرانس خبری در تهران گفته بود: «در دو سه روز گذشته به دوستانمان در ترکیه اعلام کرده‌ایم ایران با برگزاری نشست مشترک با کشورهای ۱+۵ در ترکیه موافق است.»

وزیر خارجه ایران افزود: «در مورد مکان گفت‌وگوها با ۱+۵، به توافق رسیده‌ایم و رایزنی‌ها در زمینه زمان و دستور کار و محتوای مذاکرات نیز در حال انجام است.»

در همین حال روزنامه زمان، چاپ ترکیه نیز گزارش داد که وزارت خارجه این کشور تایید کرده است که گفت‌وگوهای ایران با گروه ۱+۵ ممکن است در ترکیه برگزار ‌شود.

به نوشته این روزنامه و به نقل از منابع دیپلماتیکی که نامی از آنها برده نشده است، ایران روز شنبه درباره این موضوع با مقام‌های ترکیه تبادل نظر کرده است.

برپایه این گزارش طرف‌های مذاکره‌کننده «به طور اصولی» موافقت خود را با برگزاری این گفت‌وگوها در خاک ترکیه اعلام کرده‌اند.

با این حال یک سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به خبرگزاری فرانسه گفته است که هنوز در این مورد، به طور رسمی چیزی از ایران دریافت نشده است.

به گفته سخنگوی کاترین اشتون، اتحادیه اروپا در صورت دریافت پیشنهادی از ایران که دربرگیرنده زمان و مکان مشخص گفت‌وگوها باشد، به آن پاسخ خواهد داد.

پیشتر کاترین اشتون، به ایران پیشنهاد داده بود این گفت‌وگوها از تاریخ ۱۵ تا ۱۸ نوامبر (۲۴ تا ۲۷ آبان) و در شهر وین انجام بگیرد.

گفت‌وگوهای اتمی میان ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان از اکتبر سال ۲۰۰۹ متوقف مانده است.

در این فاصله قطعنامه تحریمی ۱۹۲۹ علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد و بدین ترتیب مجموع قطعنامه‌های تحریمی ایران به چهار قطعنامه رسید؛ ترکیه در کنار برزیل به قطعنامه ۱۹۲۹ در شورای امنیت رای مخالف داد.

از سوی دیگر در آبان ماه امسال رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد واشینگتن و متحدانش در مقایسه با پیشنهاد سال گذشته برای تبادل سوخت، شرایط دشوارتری برای ایران در نظر گرفته‌اند.

رابرت گیبس علت سخت‌تر شدن شرایط مبادله سوخت هسته‌ای را ادامه فرایند غنی‌سازی اورانیوم در ایران از زمان برگزاری آخرین دور گفت‌و‌گوها اعلام کرده است.

در آخرین پیشنهادی که از طرف گروه وین، شامل سه کشور ایالات متحده، فرانسه و روسیه، مطرح شد، ایران باید ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را در ازای دریافت سوخت رآکتور تهران، به روسیه تحویل می‌داد.

پیش از اظهارات رابرت گیبس، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده بود که این مقدار در پیشنهاد جدید به ۲۰۰۰ کیلوگرم افزایش یافته است.

وزیر خارجه ایران اما، در واکنش به این گزارش‌ها و نیز اظهار نظر رابرت گیبس گفته است که تهران پیشنهادی جدیدی برای مبادله سوخت دریافت نکرده است.

منوچهر متکی همچنین گفت: «گروه وین که به دنبال این موضوع بودند مدتی است گامی را که می‌بایست بر دارند، برنداشته‌اند و درصورتی که آنها نخواهند، ما هم نیازمند این تبادل نیستیم زیرا جمهوری اسلامی ایران در حال طی کردن مسیر خود است.»

ایران ‌پس از آنکه برای تهیه سوخت راکتور تحقیقاتی با کشورهای طرف مذاکره به توافق نرسید، اقدام به تولید اورانیوم ۲۰ درصدی کرد.
XS
SM
MD
LG