لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

«موافقت اشتون» با آغاز گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران در ۱۴ آذر


کاترین اشتون، رئیس امور خارجه اروپا
کاترین اشتون، رئیس امور خارجه اروپا
بر اساس گزارش روز جمعه روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز، اتحادیه اروپا با پیشنهاد ایران در مورد برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای در تاریخ ۱۴ آذر ماه، پنجم دسامبر، موافقت کرده است اما با استانبول به عنوان مکان برگزاری این مذاکرات موافق نیست.

به گفته یک دیپلمات اروپایی، مقام‌های دفتر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در حال تنظیم نامه‌ای به سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، در این باره هستند.

مقام‌های ایرانی، استانبول را به عنوان محل برگزاری این مذاکرات پیشنهاد کرده بودند ولی به گفته این دیپلمات، کاترین اشتون خواهان برگزاری گفت‌وگوها در کشوری دیگر، «احتمالاً سوئیس»، است.

بنا بر این گزارش، این دیپلمات اروپایی که نخواسته نامش فاش شود خبر داده است که خانم اشتون در مورد مدت زمان این مذاکرات نیز پیشنهاد داده‌است که گفت‌وگوها به‌جای یک روز، طی سه روز برگزار شود.

پیشتر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در دیدار روز سه‌شنبه خود با کاترین اشتون، گفته بود که باید هرچه سریع‌تر زمان و مکان انجام نشست پنج به علاوه یک با ایران مشخص شود.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز به نقل از این دیپلمات اروپایی، نمایندگان اروپا، آمریکا، روسیه و چین در ۴۸ ساعت اخیر در مورد چگونگی پاسخگویی به نامه این هفته ایران با یکدیگر به گفت‌وگو نشسته‌اند.

این دیپلمات افزوده است: «کاترین اشتون، قرار است تا آخر این هفته به ایران پاسخ دهد و قرار است با پیشنهاد ایران برای انجام نشست در ۵ دسامبر موافقت کند اما نه در استانبول.»

به گفته وی این مذاکرات در عوض قرار است «در جایی در اروپا، به احتمال زیاد در سوئیس» انجام شود اما ادامه آن شاید در استانبول پی‌گیری شود.

چنانچه ایران با برگزاری این نشست در سوئیس موافقت کند، شهر ژنو، که پیشتر محل دو دور مذاکرات سعید جلیلی با نمایندگان گروه پنج به علاوه یک بود، احتمالاً محل انجام چنین مذاکراتی خواهد بود.

خانم اشتون قرار است مذاکرات با ایران را در حضور نمایندگان کشورهای ایالات متحده، روسیه، چین، فرانسه، آلمان و بریتانیا رهبری کند.

مقام‌های جمهوری اسلامی هفته گذشته اعلام کردند که آماده برگزاری دور تازه گفت‌وگوها با گروه پنج به علاوه یک در ترکیه هستند ولی تاریخ‌هایی متفاوت، از جمله «۱۵ نوامبر»، ۲۳ نوامبر یا ۵ دسامبر را برای انجام این گفت‌وگوها مطرح کردند.

در صورت دستیابی به توافق برای آغاز گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران، این نشست نخستین نشست بلندپایه در نوع خود طی بیش از یک سال گذشته‌است.

مقام‌های تهران گفته‌اند که در دور جدید مذاکرات قصد ندارند تا در باره مبادله سوخت، گفت‌وگو کنند و بحث بر سر این مسئله تنها در چارچوب گروه وین، شامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روسیه، آمریکا و فرانسه قابل مذاکره است.
XS
SM
MD
LG