لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۱

هیلاری کلینتون: فشارها بر ایران ادامه خواهد یافت


هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، که برای دیداری پنج روزه از کشورهای حاشیه خلیج فارس به امارات رفته است با تاکید بر تاثیر منفی تحریم‌ها بر برنامه اتمی ایران، گفت که فشارها بر تهران ادامه خواهد یافت.

خانم کلینتون، روز یکشنبه ۱۹ دی‌ماه، در واکنش به اظهارات اخیر اسرائیل مبنی بر به تعویق افتادن زمان دستیابی ایران به بمب اتمی به دلیل تأثیر تحریم‌ها، بر تداوم و شدت گرفتن این تحریم‌ها تأکید کرد و گفت: آنچه اهمیت دارد، این است که جامعه جهانی اطمینان حاصل کند ایران به دنبال سلاح اتمی نیست و بحث زمان در این میان اهمیتی ندارد.

سه روز پیش از این اظهارات، مئیر داگان، رئیس سابق موساد، اعلام کرده بود که به دلیل «مشکلات فنی در برنامه هسته‌ای و عواقب تحریم‌ها»، ایران نخواهد توانست تا سال ۲۰۱۵ به بمب هسته‌ای دست یابد.

آقای داگان با این‌حال سخت‌تر کردن تحریم‌ها علیه ایران را ضروری دانسته بود.

پیشتر نیز موشه یاعلون، وزیر امور استراتژیک دولت اسرائیل گفته بود که به دلیل پاره‌ای از مشکلات، زمان دستیابی ایران به بمب اتمی به مدت یک تا سه سال به تأخیر افتاده است.

هیلاری کلینتون، که روز یکشنبه سفر پنج روزه خود به کشورهای حوزه خلیج فارس را آغاز کرد، در واکنش به این اظهارات با تأکید بر تدوام تحریم‌ها، گفت: «ما نمی‌خواهیم که هیچ‌کس به دلیل تحلیل‌های اطلاعاتی فرد دیگری به اشتباه بیافتد.»

وی که به منظور جلب حمایت این کشورها برای فشار آوردن به ایران و تأکید بر تعهد آمریکا به برقراری امنیت در منطقه، به حوزه خلیج فارس سفر کرده است، در ادامه افزود: به نظر نمی‌رسد دانستن زمان دستیابی ایران به بمب اتم موجب آرامش ساکنین حوزه خلیج فارس و به ویژه کشورهایی باشد که ایران «قول نابودی آن‌ها را داده است.»

خانم کلینتون در ادامه با اشاره به «تأثیر حائز اهمیت» تحریم‌ها بر ایران تأکید کرد که کشورهای حوزه خلیج فارس که روابط اقتصادی نزدیکی با ایران دارند، در اجرای تحریم‌ها علیه ایران به خوبی پاسخگو بودند.

او با اعلام این‌که جمهوری اسلامی همواره به دنبال راهی برای فرار از تحریم‌ها است افزود که فشارها بر ایران همچنان ادامه خواهد یافت.

سفر اخیر هیلاری کلینتون به حوزه خلیج فارس در حالی صورت می‌گیرد که قرار است کشورهای عضو گروه ۵+۱ شامل روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، آمریکا همراه با آلمان در اوایل بهمن دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای با ایران را به میزبانی ترکیه آغاز کنند.

ایران پیش از این در روزهای ۱۵ و ۱۶ آذرماه و پس از ۱۴ ماه وقفه در مذاکرات هسته‌ای، در ژنو با گروه ۵+۱ دیدار کرد که در جریان این مذاکرات نتیجه خاصی حاصل نشد و تنها گفته شد که دور بعدی مذاکرات در استانبول صورت خواهد گرفت.
XS
SM
MD
LG