لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

اعلام آمادگی ايران برای همکاری با آرژانتين در پرونده انفجار مرکز يهوديان


تصویر شش تن از متهمان تحت تعقیب پرونده انفجار آرژانتین که از مقامات جمهوری اسلامی هستند
تصویر شش تن از متهمان تحت تعقیب پرونده انفجار آرژانتین که از مقامات جمهوری اسلامی هستند
وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد تهران ضمن محکوم کردن هرگونه اقدام تروریستی از جمله انفجار ساختمان فرهنگی یهودیان، آمیا در آرژانتین، با قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرده و حاضر به همکاری با بوینوس آیرس برای حل این پرونده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، وزارت خارجه در این بیانیه نوشته است: «وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه از اینکه پس از ۱۷ سال از وقوع این جنایت تاکنون حقیقت آن کشف نشده و هویت مرتکبین و عاملین واقعی آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، تاسف خود را اظهار می‌دارد.»

در پرونده انفجار در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس، آمیا، در سال ۱۹۹۴ که به مرگ ۸۵ نفر انجامید شماری از مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران جزء متهمان اصلی هستند.

اسرائیل بر این باور است که ایران مسئول بمب‌گذاری سال ۱۹۹۲ در سفارت اسرائیل در بوینوس آیرس و انفجار مرکز فرهنگی یهودیان آمیا در سال ۱۹۹۴ است. این انفجار‌ها ۱۱۴ کشته و بیش از ۵۰۰ زخمی در پی داشت و هر دو پرونده هنوز در جریان است.

در انفجار سفارت اسرائیل ۲۹ نفر جان خود را از دست دادند. جمهوری اسلامی ایران هر گونه دخالت در این دو انفجار را قویا رد کرده است.

بیانیه وزارت خارجه می‌افزاید: «این وزارتخانه همچنین از اینکه واقعیت در مورد این اقدام جنایتکارانه پس از وقوع، گرفتار توطئه‌ها و بازی‌های سیاسی شده و مقامات قضایی وقت آرژانتین که اکنون اعمال غیر قانونی آنها افشا شده و در این رابطه توسط دادگاه نیز متهم شده‌اند، با نشانه گرفتن انگشت اتهام خود به سوی بعضی از اتباع جمهوری اسلامی ایران، تحقیقات قضایی را منحرف و موجب فرار مرتکبین واقعی این جنایت از چنگال عدالت شدند، انزجار خود را اعلام و از ادامه این روند توسط افرادی که از آن زمان در قوه قضایی آن کشور باقی مانده‌اند، اظهار تعجب می‌کند.»

کریستینا فرناندز، رییس جمهوری آرژانتین، در اوایل مهرماه سال گذشته با طرح پیشنهاد انتخاب کشور ثالث به عنوان محل محاکمه چنین اظهار نظر کرد که «برگزاری دادگاه در خارج از آرژانتین امکان محاکمه عادلانه متهمان را فراهم می‌آورد.»

آرژانتین رسماً ایران را به طراحی این بمب‌گذاری متهم کرده و چندین مقام عالی‌رتبه جمهوری اسلامی را از جمله اکبرهاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی تحت تعقیب قرار داده است.

نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل آن زمان در پاسخ به پیشنهاد رییس جمهوری آرژانتین گفته بود: «دولت جمهوری اسلامی ایران اطمینان حاصل کرده است که هیچ شهروند ایرانی، مستقیم یا غیرمستقیم، در انفجار آمیا دخالت نداشته است.»

تاکنون کسی برای اجرای طرح بمب‌گذاری در ساختمان آمیا، انجمن همکاری اسرائیل و آرژانتین، محکوم نشده است، اما کشورهای آرژانتین و آمریکا و اسرائیل نیروهای حزب‌الله تحت حمایت ایران را مسئول این کار می‌دانند.

در بخش پایانی بیانیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی، تهران آمادگی خود را «برای ورود به یک گفت‌وگوی سازنده و همکاری با دولت آرژانتین برای روشن ساختن واقعیت‌ها در چارچوب قانون و با رعایت احترام متقابل» اعلام کرده است.

آرژانتین پذایری حدود ۳۰۰ هزار یهودی است و پرجمعیت‌ترین اقلیت یهودی در میان تمامی کشورهای آمریکای لاتین را دارد.
XS
SM
MD
LG