لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۰

جمهوری اسلامی از دستگیری یک «جاسوس ایرانی‌تبار سیا» در خاک ایران خبر داد


جمهوری اسلامی روز شنبه از شناسایی و دستگیری «یک جاسوس سازمان سیا» در خاک ایران خبر داد. در بیانیه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در این زمینه، فرد دستگیر شده «یک تحلیلگر اطلاعاتی ایرانی‌تبار» معرفی شده که از طریق خاک افغانستان به ایران وارد شده است.

دستگاه اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی پیش از این نیز چند بار از دستگیری جاسوسان وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا خبر داده بود، اما این بار برای نخستین بار اعلام شده که فرد دستگیر شده از زمان حضور در افغانستان تحت نظر نیروهای امنیتی ایران بوده است.

وزارت اطلاعات ایران در بیانیه‌ای که در خصوص دستگیری این فرد منتشر کرده مدعی شده است که این «تحلیلگر اطلاعاتی» سوابقی همچون «فعالیت در واحدهای اطلاعاتی ارتش آمریكا و حضور در پایگاه نظامی این كشور در افغانستان و عراق داشته» و اجرای «سناریوی اطلاعاتی- عملیاتی پیچیده‌ای» به وی محول شده بود.

بر اساس اعلام وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، فرد دستگیر شده که ایرانی‌تبار است، «باید خود را در مسیر دالان‌های اطلاعاتی منتهی به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی قرار می‌داد تا در مراحل بعدی امكان القای اطلاعات فریب در مقیاس وسیع به این وزارتخانه و نیز انجام جاسوسی را فراهم می‌آورد.»

وزارت اطلاعات ایران مدعی شده که فرد دستگیر شده «پس از گذراندن آموزش‌های پیچیده اطلاعاتی در چند مرحله و ورود به منطقه ضمن جمع‌آوری‌های اطلاعاتی با سلسله فعالیت‌های هدفمند و برنامه‌ریزی شده مأموریت خود را آغاز كرد»، اما «به محض ورود به پایگاه بگرام افغانستان» شناسایی و مأموریت‌های محوله به وی آشكار شد.

وزارت اطلاعات ایران می‌گوید که از آن زمان فرد بازداشت شده زیر نظر مأموران اطلاعاتی ایران قرار گرفت و پس از ورود به خاک كشور مدتی تحت تعقیب بود و همزمان با آغاز «مأموریت جاسوسی خود»، توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت شد.

دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی این ماجرا را در تداوم «اقدامات خصمانه آمریکا» و «سرمایه‌گذاری سنگین و گسترده» این کشور برای نفوذ در تشكیلات اطلاعاتی جمهوری اسلامی توصیف کرده و وعده داده است که در روزهای آینده درباره ابعاد و زوایای این پرونده، اطلاعات تكمیلی منتشر خواهد کرد.

اعلام دستگیری «یک جاسوس سازمان سیا» در ایران، نزدیک به یک ماه پس از آن صورت گرفته که دادستان عمومی و انقلاب تهران، از صدور کیفرخواست برای «۱۵ جاسوس آمریکایی و صهیونیستی» خبر داده بود.

عباس جعفری دولت آبادی، در آن زمان بدون اشاره به زمان، مکان و نحوه دستگیری این افراد تنها به این نکته اشاره کرده بود که اتهام این افراد دست زدن به «اقدامات جاسوسی» علیه جمهوری اسلامی بوده است.

این موضوع چند هفته پس از آن بود که چندین مقام کنونی و پیشین امنیتی در آمریکا از دستگیری بیش از ۱۰ جاسوس آمریکایی در ایران و لبنان خبر داده بود. مأمورانی که به گفته این مقام‌های امنیتی از سرنوشت آنها اطلاعی در دست نیست.

وزارت اطلاعات ایران اواخر اردیبهشت سال جاری نیز اعلام کرده بود که با شناسایی «شبکه پیچیده جاسوسی و خرابکاری وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا»، این شبکه را متلاشی و «۳۰ نفر از جاسوسان آمریکا» را بازداشت کرده‌ است.
XS
SM
MD
LG