لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۶

اوباما، چاک هیگل را به عنوان وزیر دفاع آمریکا «معرفی می کند»


چاک هیگل ۶۶ ساله از نظامیان سابق آمریکا در جنگ ویتنام و سناتور پیشین ایالت نبراسکا است.
چاک هیگل ۶۶ ساله از نظامیان سابق آمریکا در جنگ ویتنام و سناتور پیشین ایالت نبراسکا است.
باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات متحده، قرار است روز دوشنبه، ۱۸ دی ماه، چاک هِیگل، از سناتورهای پیشین حزب جمهوری‌خواه، را به عنوان وزیر دفاع جدید آمریکا معرفی کند. آقای هیگل در صورت انتخاب به این سمت، جانشین لئون پانه‌تا خواهد شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس این مطلب را از قول یک مقام ارشد کنگره آمریکا که نخواست نامش فاش شود اعلام کرده و نوشت انتقادهایی که «چاک هیگل» پیش از این نسبت به حمله احتمالی آمریکا یا اسرائیل به ایران داشته، مخالفت‌هایی را با انتصاب او به سمت وزارت دفاع در کنگره برانگیخته است.

اوباما، چاک هیگل را به عنوان وزیر دفاع معرفی می کند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:10 0:00


گزینه چاک هیگل برای منصب وزارت دفاع از مدت‌ها پیش مطرح بوده و نام او از زمان تشکیل کابینه پیشین باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ هم در این ارتباط بر سر زبان ها افتاده بود.

دیگر گزینه‌های مطرح برای به دست گرفتن سکان وزارت دفاع ایالات متحده مایکل مورل، رییس موقت سازمان سیا، و جان برنان، مشاور اوباما در زمینه مبارزه با تروریسم، بودند اما از آخرین گزارش‌ها که منابع خبرگزاری فرانسه نیز روز دوشنبه آن را تأیید کرده‌است چنین برمی‌آید که تصمیم نهایی در این خصوص به نفع چاک هیگل گرفته شده‌است.

چاک هیگل ۶۶ ساله از نظامیان سابق آمریکا در جنگ ویتنام و سناتور پیشین ایالت نبراسکا است و آشنایی باراک اوباما با او بیشتر به دوره‌ای بازمی‌گردد که هر دوی آنها به عنوان سناتور در سفرهای مختلف یکدیگر را همراهی می‌کردند.

باراک اوباما نیز در واکنش به مخالفت‌ها با انتصاب هیگل به مقام وزارت دفاع گفته‌است که «من او را می‌شناسم، او فردی میهن‌پرست است و فردی است که در سنا فوق‌العاده خوب عمل کرده و در ویتنام نیز با افتخار به این کشور خدمت کرده‌است.»

مسئله دیدگاه هیگل نسبت به ایران و اسرائیل

به گزارش آسوشیتدپرس، چاک هیگل در سخنان قبلی خود از بحث حمله نظامی احتمالی به ایران توسط اسرائیل یا آمریکا انتقاد کرده و از جمله کسانی است که خواستار آوردن ایران به میز مذاکرات پیرامون آینده صلح در افغانستان است.

وی هم‌چنین درباره موثر بودن تحریم‌ها علیه ایران ابراز تردید کرده و خواستار مذاکره مستقیم با تهران و هم‌چنین مذاکره مستقیم اسرائیل با حماس شده‌است.

«میچ مک‌کانل»، رهبر جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا، روز یک‌شنبه در مصاحبه با شبکه خبری «ای‌بی‌سی» با اشاره به چاک هیگل گفت: «هر کاندیدایی برای این منصب باید روابط نزدیک ما با متحدان اسرائیلی‌مان و هم‌چنین اهمیت برخورداری از یک ارتش قوی را کاملاً درک کند.»

سناتور لیندزی گراهام از حزب جمهوری‌خواه نیز در مورد چاک هیگل به «سی‌ان‌ان» گفت که «این یک انتخاب مناقشه‌برانگیز است» و افزود که «او در ارتباط با مسائل اسرائیل از خود ضدیت نشان می‌دهد و انتخاب او پیامی است که در بدترین وقت ممکن به ایران و هم‌پیمانان خود می‌فرستیم.»

مخالفت جمهوری‌خواهان پیش از این باعث شد تا باراک اوباما از انتصاب سوزان رایس به سمت وزیر امور خارجه آمریکا چشم‌پوشی کند و جمعه گذشته سناتور جان کری را به عنوان جانشین هیلاری کلینتون در این منصب معرفی کند.
XS
SM
MD
LG