لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۱

وزیر صنعت: تحریم‌های کنونی فلج‌کننده است


مهدی غضنفری وزیر صنعت و تجارت ایران گفته است تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران با تحریم‌های قبلی متفاوت است. او این تحریم‌ها را «فلج‌کننده» خوانده و گفته است باعث شده که ایران نتواند نیازهای مختلف اقتصادی را تامین کند.

به گزارش ایلنا آقای غضنفری روز پنجشنبه ۲۱ دی ماه در اجلاس عمومی شورای عالی استان‌های ایران، تحریم خرید نفت از سوی غرب را یکی از «تحریم‌های اساسی» دانسته است.

وزیر صنعت ایران گفته است: «ارز حاصل از فروش نفت تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفت و تحریم نفت و بانک مرکزی بر اقتصاد کشور فشار آورد و مانع از آن شد تا ما بتوانیم نیازهای اقتصادی را در بخش‌های مختلف تامین کنیم».

او تحریم‌های غرب علیه بخش‌های نفت و بانکی ایران را «فلج‌کننده» و «متفاوت از تحریم‌های قبلی» توصیف کرده و در عین حال گفته است «تحریم‌ها بر ما غلبه نکرده است».

آقای غضنفری گفته است: «باید مردم را به‌گونه‌‌ای آماده کنیم که انتظاراتی از ما داشته باشند که قابلیت اجابت داشته باشند».

مهدی غضنفری تحریم‌های غرب علیه ایران را «جنگ اقتصادی» و تحریم‌هایی که پس از سال ۸۵ اعمال شده را «تحریم‌های نسل دوم و بسیار هوشمند» خوانده و تاکید کرده است: «تحریم‌های نسل دوم تنها بر یک حوزه کوچک از تجارت و خرید و فروش قطعات یا بلوکه کردن دارایی‌های جمهوری اسلامی در یک نقطه تمرکز ندارد، بلکه این تحریم‌ها کل اقتصاد کشور را دربرمی‌گیرد.»

به گزارش ایسنا آقای غضنفری در بخشی دیگر از سخنان خود گرانی مرغ در ماه‌های اخیر و بروز مشکل در زمینه تامین دارو را ناشی از تحریم‌ها شمرده و گفته است: «با آن که کالا و دارو تحریم نیست اما امکان خرید آن به دلیل تحریم بانک مرکزی وجود ندارد.»

به گفته این وزیر کابینه محمود احمدی‌نژاد، برخلاف «ادعای کشورهای تحریم‌کننده»، این تحریم‌ها به مردم ایران فشار می‌آورد. او این کشورها را متهم کرده است که در پی «آسیب‌زدن به وضعیت اقتصادی مردم» هستند.

در حالی که تا سال‌های گذشته مقام‌های ایران و از جمله رهبر جمهوری اسلامی همواره بر بی‌اثر بودن تحریم‌ها علیه ایران تاکید می‌کردند، در ماه‌های گذشته این مقام‌ها بارها به تاثیرگذاری این تحریم‌ها اشاره کرده‌اند. به خصوص مقام‌های دولتی بر این تاثیرگذاری در شرایط فعلی اقتصاد ایران تاکید کرده‌اند.

از جمله رئیس جمهوری اسلامی ایران روز دوم دی ماه در یک مصاحبه تلویزیونی در دفاع از عملکرد اقتصادی دولت خود، گفت منتقدان او می‌خواهند نقش تحریم‌ها را در مشکلات فعلی ایران کمرنگ نشان دهند.

محمود احمدی‌نژاد در این مصاحبه با تلویزیون جمهوری اسلامی، گفت که «ابعاد تحریم‌ها معلوم است و حداقل مسئولین کشور می‌دانند اما الآن قابل ‌بازگو کردن نیست».

یک هفته بعد در ۹ دی ماه، رئیس مجلس ایران گفت نمی‌توان همه مشکلات اقتصادی ایران را ناشی از تحریم‌ها دانست اما در عین حال تاکید کرد به علت فشار تحریم‌ها، مجلس با اجرای مرحله دوم هدفمندکردن یارانه‌ها مخالف است.

علی لاریجانی ضمن تایید فشار تحریم‌ها بر اقتصاد ایران گفت که این تحریم‌ها شرایط کشور را از حالت عادی دور کرده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش‌تر در ۱۹ مهرماه، تحریم‌ها علیه ایران را «غير منطقی»، «وحشيانه» و «جنگ با ملت ایران» خوانده بود و در عین حال گفته بود که دولت‌های غربی با این تحریم‌ها موفق نخواهند شد.

مقام‌های وزارت بهداشت و نمایندگان مجلس در ماه‌های گذشته درباره آثار تحریم‌ها بر نظام بهداشت و سلامت ایران به‌شدت ابراز نگرانی کرده‌اند. همچنین مدیران صنایع در ایران، از تعطیلی‌های عمده در واحدهای تولیدی خبر داده‌اند.

هفته پیش در ۱۶ دی ماه یک نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت تحریم‌های آمریکا علیه ایران به سمت «برنامه نفت در برابر غذا» پیش می‌رود و آمریکا می‌خواهد با این تحریم‌ها، بر انتخابات ریاست جمهوری ایران تاثیر بگذارد.

شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطع‌نامه‌هایی از ایران خواسته است غنی‌سازی اورانیوم را به تعلیق در آورد. تهران حاضر به این کار نشده و سازمان ملل تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده است. علاوه بر این آمریکا و اروپا نیز به طور یکجانبه تحریم‌های متعددی علیه ایران در پیش گرفته‌اند.

دولت‌های غربی می‌گویند برنامه هسته‌ای ایران دارای ابعاد احتمالا نظامی است اما تهران ضمن تأکید بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود، دستیابی به انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌داند و خواستار برداشته‌شدن تحریم‌هاست.

با اجرای تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران، طبق گفته رستم قاسمی، وزیر نفت، فروش نفت ایران ۴۰ درصد کاهش یافته است.
دولت ایران برای ۸۰ درصد از درآمدهای خود به صادرات نفت وابسته است.
XS
SM
MD
LG