لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۷

هشدار باهنر درباره حمایت احمدی‌نژاد از مشایی: شعارهای بهاری، تخلف است


محمدرضا باهنر، از چهره‌های عمده اصول‌گرا در ایران و از نامزدهای انتخابات آینده، درباره احتمال حمایت محمود احمدی‌نژاد و دولت از نامزدی اسفندیار رحیم‌مشایی هشدار داده و اشاره‌های مکرر آقای احمدی‌نژاد به بهار را نیز «تخلف» بر شمرده است.

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس و دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین، از تشکل‌های عمده اصول‌گرا در ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته است: «اینکه دولت هم یک کاندیدا داشته باشد، حقش است، اما استفاده از امکانات دولتی در این زمینه هم خلاف شرعی است و هم خلاف قانونی.»

آقای باهنر از جمله مثال زده است: «مثلا آقای احمدی‌نژاد در جشن نوروزی اخیر سه بار به مشایی گفت بهاری و در سخنرانی ۲۲ بهمن نیز سه بار گفت زنده باد بهار؛ خب این‌ها حتما خلاف قانون است و تخلف انتخاباتی است.»

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۹۲، گفته است: «اگر قرار باشد مشایی یکی از کاندیدا‌ها باشد و احمدی‌نژاد از اکنون برای او تبلیغ می‌کند این خلاف قانون است.»

به گفته آقای باهنر، «هر چقدر هم احمدی‌نژاد بگوید در انتخابات دخالت نمی‌کنند؛ به قول معروف آدم دُم خروس را می‌بیند و قسم و آیه فایده ندارد و معلوم است بطور آشکار از کسی حمایت می‌‎کنند.»

اشاره این نماینده مجلس به صحبت‌های محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، در مراسم اعطای نشان درجه یک فرهنگ و هنر به اسفندیار رحیم‌مشایی در ۲۰ اسفند ۹۱ است که او را «مردی بهاری، بهاری، بهاری» توصیف کرد.

محمدرضا باهنر دو هفته پیش از این در ۱۹ اسفند ۹۱ گفته بود محمود احمدی‌نژاد هنوز از اسفندیار رحیم‌مشایی برای انتخابات آینده ناامید نشده است و «دنبال آن است که نان را از تنور در آورد.»

انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران قرار است کمتر از سه ماه دیگر در ۲۴ خرداد امسال برگزار شود. در ماه‌های گذشته پیش‌بینی‌هایی درباره احتمال نامزدشدن اسفندیار رحیم‌مشایی در این انتخابات مطرح شده است. آقای مشایی از نزدیک‌ترین افراد به محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌رود و در سال‌های گذشته مکررا موضوع انتقاد اصول‌گرایان و چهره‌ها و نهادهای مذهبی بوده است.

اغلب اصول‌گرایان از اسفندیار رحیم‌مشایی به عنوان «راس جریان انحرافی» در دولت یاد می‌کنند. آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سال‌های اخیر از وجود یک «جریان انحرافی» در دولت سخن گفته است. برخی از اصول‌گرایان خود رئیس جمهوری اسلامی ایران، محمود احمدی‌نژاد را نیز از جمله این «جریان انحرافی» می‌شمرند.

آقای مشایی در این حدود هشت سال که از دولت محمود احمدی‌نژاد می‌گذرد، همواره خبرساز بوده است و اظهارات و موضع‌گیری‌های او انتقاد چهره‌های مذهبی و رهبر جمهوری اسلامی را برانگیخته است.

سخنان اسفندیار رحیم‌مشایی درباره «دوستی با مردم اسرائیل»، «مکتب ایرانی» در اسلام و همین‌طور تمجیدهای او از کورش و ایران باستان، پیش‌تر مایه این اعتراض‌ها شده است.

محمدرضا باهنر در گفت‌وگوی اخیر خود با خبرگزاری مهر همچنین پیش‌بینی کرده است که در انتخابات ٢۴ خرداد «جبهه پایداری»، عمده‌ترین تشکل حامی محمود احمدی‌نژاد در سال‌های اخیر، به دو دسته تقسیم می‌شود و گروهی از آنان با حامیان دولت و گروهی دیگر با بقیه اصول‌گرایان همکاری می‌کنند.

جبهه پایداری، گروهی از اصول‌گرایان هستند که در سه سال گذشته و با وجود فاصله‌گرفتن خیلی از اصول‌گرایان از محمود احمدی‌نژاد، حامی او باقی مانده‌اند و به محمدتقی مصباح یزدی گرایش دارند. گفته می‌شد که این جریان قصد دارد از سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در پرونده هسته‌ای، حمایت کند.

آقای باهنر همچنین درباره نامزدی احتمالی محمد خاتمی در انتخابات پیش رو، گفته است که هرچند نظرهای مثبتی درباره این رئیس جمهور سابق وجود دارد، اما« نظر منفی هم درباره او سنگین است.»

او توضیح داده است: «بالاخره خاتمی رای دارد. اما اگر بعضی از اصلاح‌طلبان و خود خاتمی فکر کنند که هنوز آن سونامی سال ۷۶ و ۸۰ راه می‌افتد، من به جد می‌گویم که چنین اتفاقی نمی‌افتد. رای خاتمی بد نیست، اما اینکه فکر کند ۲۰ میلیون رای می‌آورد، خیر؛ اینطور نیست.»

پیش از این روزنامه‌های شرق و جهان صنعت از قول محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس و از چهره‌های عمده اصول‌"گرا، نوشته بودند که اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی در نظرسنجی‌های انتخاباتی پیشتاز هستند.

این عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری که در حال حاضر فراگیرترین تشکل اصول‌گرایان در ایران است، با لزوم حضور تک‌نامزدی اصول‌گرایان در انتخابات مخالفت کرده و گفته است: «ممکن است به یک کاندیدا نرسیم و شاید در این انتخابات شرایط اقتضا کند که دو تا یا سه تا کاندیدا داشته باشیم. لزوما حتما نباید ائتلاف به یک کاندیدا منجر شود.»

محمدرضا باهنر، نماینده اصولگرای مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، ۱۰ روز پیش در ۲۳ اسفندماه، با اشاره به نمایندگی‌اش در هفت دوره مجلس شورای اسلامی با «رأی اعتماد مردم»، نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری خردادماه ۹۲ را رسما اعلام کرد.
XS
SM
MD
LG