لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۴

«موافقت با درخواست احمدی‌نژاد» برای تأسیس دانشگاهی در تهران


خبرگزاری مهر از تلاش محمود احمدی‌نژاد برای راه‌اندازی یک دانشگاه غیرانتفاعی با مدیریت خود و موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی با این خواسته خبر داد.

این گزارش که روز شنبه، پنجم مرداد، منتشر شد، گفته‌های یکی از معاونان شورای عالی انقلاب فرهنگی را بدون اشاره به نام او بازتاب می‌دهد که می‌گوید این شورا مجوز تاسیس دانشگاهی غیرانتفاعی در تهران را به آقای احمدی‌نژاد داده است.

به گفته او، محمود احمدی‌نژاد قبل از این اعلام کرده بود که «موافقت اصولی راه‌اندازی دانشگاه را از وزارت علوم و تحقیقات دریافت کرده است» و از این رو شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها مجوزی که دراین‌باره صادر کرده مربوط به فعالیت دانشگاه در تهران است، چرا که تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی در پایتخت تنها با مجوز این شورا امکان‌پذیر است.

این منبع خبری اما درباره نام دانشگاه اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید که در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحثی این‌درباره مطرح نشده است.

مهر این نظر را مطرح می‌کند که ممکن است دانشگاه محمود احمدی‌نژاد، دانشگاه «ایرانیان» باشد که قبل از این قرار بود به نام اسفندیار رحیم‌مشایی، چهره نزدیک به آقای احمدی‌نژاد ثبت و تأسیس شود.

خبرگزاری تسنیم نیز این نظر را تأیید می‌کند و می‌نویسد که «احمدی‌نژاد می‌خواهد این دانشگاه را با عنوان دانشگاه ایرانیان تأسیس کرده و بخش مهمی از وقت خود را بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش به اداره این دانشگاه اختصاص دهد.»

تسنیم همچنین حوزه اصلی فعالیت این دانشگاه را «فناوری اطلاعات و فناوری‌های نوین و برتر از جمله آی.تی، نانو، هوافضا و هسته‌ای» عنوان کرده است.

اما خبرگزاری مهر در گزارش خود به نقل از محمدحسین یادگاری، یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها تأکید می‌کند که دانشگاه احمدی‌نژاد مربوط به تحصیلات تکمیلی است.

آقای یادگاری نیز گفته است که از نام دانشگاه احمدی‌نژاد اطلاعی ندارد.

ساختار شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌گونه‌ای است که رئیس‌جمهور ریاست آن را را برعهده دارد اگرچه اعضای این شورا را رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌کند.

محمود احمدی‌نژاد نیز اکنون در روزهای پایانی دوره هشت ساله ریاست جمهوری خود به‌سر می‌برد و باید از ۱۲ مرداد ماه دولت را به حسن روحانی، برنده انتخابات ۲۴ خرداد، واگذار کند.

تصمیماتی که آقای احمدی‌نژاد در این دوره انتقالی گرفته است، نظیر عزل و نصب مدیران مراکز و سازمان‌ها، تنظیم قراردادها و واگذاری زمین‌های نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما، انتقادات اکبر ترکان، نماینده حسن روحانی را در پی داشته است.

آقای ترکان می‌گوید که محمود احمدی‌نژاد نباید در این روزهای پایانی ریاست جمهوری خود بار مالی بر دوش دولت جدید بگذارد و این که احتمال دارد دولت روحانی برخی از این تصمیمات را منتفی کند.
XS
SM
MD
LG