لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

روحانی: برای رسیدن به توافق اتمی نهایی تمام تلاش‌مان را می‌کنیم


حسن روحانی می‌گوید ایران آماده است تا برای یافتن راه‌حل پای میز مذاکره هسته‌ای بنشیند- آنکارا٬ ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
حسن روحانی می‌گوید ایران آماده است تا برای یافتن راه‌حل پای میز مذاکره هسته‌ای بنشیند- آنکارا٬ ۲۰ خرداد ۱۳۹۳
حسن روحانی٬ رئیس جمهور ایران٬ می‌گوید کشورش هر آن‌ چه می‌تواند انجام خواهد داد تا رسیدن به نتیجه نهایی در مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی را تضمین کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حسن روحانی روز سه‌شنبه، ۲۰ خردادماه، در نشستی اقتصادی در آنکارا٬ پایتخت ترکیه٬ گفت: «ایران برای رسیدن به توافق نهایی با ۱+۵ تمام تلاشش را می‌کند.»

وی افزود که «ایران آماده است تا برای یافتن راه‌ حل» برای مناقشات هسته‌ای و همچنین «تحریم‌های ناعادلانه» پای میز مذاکره بنشیند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ایران و آمریکا روزهای دوشنبه و سه‌شنبه٬ ۱۹ و ۲۰ خردادماه٬ در ژنو بر سر برنامه هسته‌ای ایران مذاکرات دوجانبه داشتند.

محتوای مذاکرات اعلام نشده است٬ اما عباس عراقچی٬ عضو تیم مذاکره‌کننده ایران، پیش از آغاز این مذاکرات گفته بود که این گفت‌و‌گوها تلاشی است برای نزدیک شدن دیدگاه‌های طرفین به یکدیگر و افزوده بود که از جمله موضوعاتی که درباره آن صحبت می‌شود٬ بحث برداشته شدن تحریم‌هاست.

آقای عراقچی فضای روز اول مذاکرات را «مثبت و سازنده» توصیف کرده است.

آمریکا نیز روز دوشنبه اظهار کرد که برگزاری مذاکرات دوجانبه میان ایران و آمریکا ضرورت داشت چرا که در مذاکرات چندجانبه پیشرفت کافی حاصل نشده بود.

واشینگتن با توجه به نزدیک بودن مهلت دستیابی به توافق نهایی٬ هشدار داده است که باید «تصمیمات سختی» گرفته شود.

مهلت شش‌ماهه توافق موقت هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی سی‌ام تیرماه به پایان می‌رسد.

ایران بارها تاکید کرده است که دستیابی به توافق نهایی امکان‌پذیر است٬ اما نباید عجله کرد.

در همین خصوص عباس عراقچی٬ معاون وزیر خارجه ایران٬ روز سه‌شنبه در ژنو گفت که هنوز نمی‌توان گفت که آیا برای حصول نتیجه نهایی وقت بیشتری لازم است یا نه.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی با این‌ حال افزود که طرفین مذاکره به شدت در تلاش هستند تا در موعد مقرر به نتیجه برسند و ادامه داد: «اما این که این کار امکان‌پذیر است یا نه٬ مسئله دیگری است.»

حسن روحانی اول خردادماه گفته بود که نباید انتظار داشت که طرفین مذاکره در دو یا سه جلسه به توافق برسند.

در عین حال محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه جمهوری اسلامی٬ نیز پنجم خردادماه تاکید کرده بود که اگر تا پایان مهلت توافق موقت هسته‌ای توافق نهایی حاصل نشود٬ برای به نتیجه رسیدن مذاکرات «شش‌ ماه دیگر» نیز فرصت باقی است.

با این‌ حال واشینگتن ۲۰ خرادماه هشدار داد که مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافق هسته‌ای رو به پایان است و تا روز ۲۹ تیرماه مذاکرات باید به نتیجه رسیده باشد.
XS
SM
MD
LG