لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۳

وزیر ارتباطات تاکید کرد: فیلترینگ «هوشمند» به جای فیلترینگ کامل


محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران
محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران

وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات ايران بر لزوم «فيلترينگ هوشمند» اينترنت و شبکه‌های اجتماعی به جای «فيلترينگ کامل» آنها تاکيد کرد.

محمود واعظی در گفت‌وگو با روزنامه دولتی ايران که در شماره سه‌شنبه ۲۱ مرداد اين روزنامه منتشر شده، گفته است که دولت می‌توانسته «با صرف هزينه»، برنامه لازم برای فيلترينگ هوشمند را از خارج از کشور تهيه کند اما افزوده که «برای ما مهم است برنامه فيلترينگ، محصول خودمان باشد» و به اين منظور «پروژه‌های مختلفی به دانشگاه‌های داخل کشور» سپرده شده است.

آقای واعظی توضیحی درباره نتیجه این پروژه‌ها نداده اما تاکید کرده که «ما اين مسئله را با جديت دنبال می‌کنيم که بزودی فيلترينگ بهتری داشته باشيم.»

وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره فيلترينگ هوشمند توضيح داده که «مثلا در يک شبکه اجتماعی کسی يک عکسی می‌گذارد که ممکن است آن عکس در شان يک جوان ايرانی نباشد. همين مسئله باعث می‌شود کل شبکه فيلتر شود.»

آقای واعظی گفته که «از نظر ما اين رفتار درست نيست» و افزوده است: «نظر دولت آن است که اگر خلافی در جايی انجام می‌شود آن را اعلام کنند؛ چرا که ما نمی‌توانيم اگر راننده يک خودرو در اتوبان خلافی مرتکب شد کل اتوبان را مسدود کنيم.»

حکومت ايران در سال‌های اخير، هزاران سايت، بلاگ و پرطرفدارترين شبکه‌های اجتماعی اينترنتی مانند فيس‌بوک و توئيتر را فيلتر کرده است.

اما وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکيد کرده که «دولت، مراجع، علما، متدينين و خانواده‌ها» بر لزوم فيلترينگ «آنچه عفت عمومی را خدشه‌دار می‌کند مثل سايت‌های ضد اخلاق و مستهجن و سايت‌های ضد دين»، اتفاق نظر دارند.

پيش از اين، مهدی اخوان بهابادی، عضو شورای عالی فضای مجازی ايران نيز در يک برنامه تلويزيونی گفته بود که «خيلی از جاها دولت به دليل اينکه نمی‌تواند يک محتوای خاص را حذف کند مجبور به حذف کل محتوا و سرويس می‌شود»، از فيلترينگ هوشمند اينترنت دفاع کرده و افزوده بود: «اگر بتوان راه حلی برای استفاده از منفعت‌های اين شبکه‌ها و جلوگيری از ضررهايش پيدا کرد، کار بدی نيست.»

اين در حالی است که نصرالله پژمانفر، نماينده مشهد و عضو کميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفته که «وقتی هنوز پيوست‌های فرهنگی معلوم نيست تهيه فيلترينگ هوشمند چه معنايی می‌تواند داشته باشد.»

تاکید بر «شبکه ملی اطلاعات»

وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش ديگری از گفت‌وگو با روزنامه ايران، گفته که اگر «بودجه ۱۰ تا ۱۲ هزار ميليارد تومانی» لازم برای شبکه ملی اطلاعات توسط دولت تامين شود، اين شبکه تا اواخر سال ۱۳۹۴ آماده خواهد شد.

با وجود اين و به گفته او، اين بودجه اگرچه «اختصاص داده شده» اما «به دلايل مختلف دولت تا کنون نتوانسته» آن را پرداخت کند.

محمود واعظی گفته است که «با اجرای اين شبکه مردم سراسر کشور دولت الکترونيک خواهند داشت و سلامت الکترونيک و همچنين آموزش الکترونيک و بخش قابل توجهی از نيازمندی‌های مردم از طريق اين شبکه برطرف می‌شود.»

به گفته او، شبکه ملی اطلاعات «يک شبکه هوشمند است که کاربر بنا به نياز می‌تواند مسير داخل يا خارج را انتخاب کند و طبيعی است که سرعت اينترنت داخلی بسيار بيشتر از دسترسی بين‌الملل خواهد بود.»

پيش از اين، نصرالله جهانگرد، معاون وزير ارتباطات و فناوری اطلاعات نيز از «تدوين مدل مفهومی و برنامه اجرايی» شبکه ملی اطلاعات در ايران خبر داده بود.

دولت ايران سال‌هاست طرحی برای جدا کردن اينترنت مورد استفاده کاربران خانگی داخل کشور از شبکه جهانی وب را در دستور کار خود قرار داده که می‌گويد با هدف افزايش امنيت سايبری، مقابله با حمله‌های اينترنتی و رونق کسب و کار آنلاين طراحی شده است.

اما منتقدان نگران آن هستند که علاوه بر کيفيت پايين اين شبکه، دولت ايران از تسلط خود بر کنترل هر چه بيشتر کاربران پرتعداد اينترنت در ايران استفاده کند.

XS
SM
MD
LG