لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷

آمریکا اظهارات خامنه‌ای را درباره افزایش تحریم‌های ایران رد کرد


ماری هرف، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده
ماری هرف، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده

آمریکا در واکنش به سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اعلام کرد که این کشور از زمان اجرای طرح اقدام مشترک درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران هیچ تحریم اضافی مرتبط با برنامه هسته‌ای علیه تهران وضع نکرده است.

ماری هرف، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه ۲۲ مرداد اظهار داشت که آمریکا مذاکرات هسته‌ای با تهران را فرصتی برای آزمودن ایران می‌داند که دریابد تا چه حد برای دستیابی به توافق جدی است.

به گفته او، گذر ایران از این آزمون نه در حرف بلکه تنها به واسطه «اقدامات عینی و قابل اثبات» ممکن خواهد بود که آمریکا شاهد برخی از این اقدامات نیز بوده است.

آیت‌الله خامنه‌ای روز چهارشنبه مذاکرات هسته‌ای با آمریکا را «بی‌فایده» توصیف کرد و گفت که این مذاکرات نه تنها تاثیری در کاهش‌ دشمنی آمریکا با ایران نداشته، بلکه آمریکایی‌ها تحریم‌ها را افزایش هم داده‌اند.

اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با رد این سخنان اظهار داشت: «ما از زمان اجرای طرح اقدام مشترک هیچ تحریم اضافه‌ای که مرتبط با مسئله هسته‌ای باشد وضع نکرده‌ایم و در این باره خیلی شفاف بوده‌ایم.»

خانم هرف در ادامه سخنان خود گفت که انتظار می‌رود ایران و گروه ۱+۵ به همراه اتحادیه اروپا پیش از برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشستی داشته باشند.

وی همچنین احتمال داد که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز یک نشست دیگر میان ایران و گروه ۱+۵ این بار در سطح وزرا برگزار شود.

نشست میان طرفین در حالی قرار است برگزار شود که آیت‌الله خامنه‌ای می‌گوید مذاکرات هسته‌ای تاکنون «تجربه ذیقیمتی برای همه بود که متوجه شویم نشست و برخاست و حرف زدن با آمریکایی‌ها مطلقا تاثیری در کم کردن دشمنی آنها ندارد و بدون فایده است».

با این حال آقای خامنه‌ای تاکید کرده است که وزیر خارجه ایران را از ادامه مذاکرات منع نخواهد کرد.

ایران به دنبال توافق ژنو که از ۳۰ دی پارسال اجرایی شد با کاهش برخی تحریم‌ها، توانسته است که چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های خارجی بلوکه شده خود را دریافت کند.

به دنبال تمدید این توافق تا آذرماه امسال، ایران قرار است دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار دیگر از پول‌های بلوکه شده خود را در خارج دریافت کند.

XS
SM
MD
LG