لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۳

زنگنه: توسعه پارس جنوبی تا سال ۹۶ به پایان می‌رسد


بازدید بیژن زنگنه (نفر جلو) از میدان پارس جنوبی در سال گذشته
بازدید بیژن زنگنه (نفر جلو) از میدان پارس جنوبی در سال گذشته

وزیر نفت جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه وعده داد که ظرفیت تولید گاز طبیعی ایران تا دو سال آینده به حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته و توسعه میدان گازی پارس جنوبی تا سال ۱۳۹۶ به پایان برسد.

خبرگزاری مهر روز سه‌شنبه، ۲۸ مردادماه، از قول بیژن زنگنه،‌ وزیر نفت، گزارش داد که «پیش‌بینی می‌شود توسعه میدان گازی پارس جنوبی تا سال ۹۶ به پایان برسد».

توسعه میدان پارس جنوبی از زمان آغاز کار دولت محمد خاتمی در سال ۱۳۷۶ شروع شد و در این مدت پنج فاز پارس جنوبی افتتاح و توسعه فازهای ۶ تا ۱۰ این میدان با پیشرفت بالای ۶۰ درصد به دولت محمود احمدی‌نژاد تحویل داده شد.

اما از سال ۱۳۸۴ که آقای احمدی‌نژاد به سر کار آمد تا سال پایان دولت او تنها ده فاز این میدان تکمیل شد و تولید ناخالص گاز از این فازها به ۲۸۵ میلیون متر مکعب رسید.

زمستان سال گذشته فاز ۱۲ پارس جنوبی زودهنگام راه‌اندازی شد و روز ۲۲ تیرماه تولید روزانه گاز این فاز به ۲۵ میلیون متر مکعب رسید.

پارس جنوبی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است که حدود ۴۰ درصد (۱۴ تریلیون متر مکعب) از ذخایر گازی ایران را تشکیل می‌دهد و به همین میزان نیز در کل تولید گاز قابل مصرف کشور سهم دارد.

این میدان میان ایران و قطر مشترک است و بخش ایرانی آن به ۲۴ فاز تقسیم شده است.

در حالی که ایران در سال‌های گذشته از برنامه توسعه میدان پارس جنوبی عقب افتاده است، تولید ناخالص گاز قطر از این میدان مشترک تقریبا دو برابر ایران است.

قطر به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز مایع جهان سالانه حدود ۱۵۵ میلیارد متر مکعب گاز از این میدان تولید می‌کند که، بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این رقم نسبت به ده سال پیش دقیقا پنج برابر افزایش یافته است.

اما ایران طی ده سال گذشته تولید گاز از این میدان را کمی بیش از دو برابر افزایش داده است. قطر همچنین روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام از لایه نفتی این میدان برداشت می‌کند، اما ایران تاکنون موفق به استخراج نفت خام از این میدان مشترک نشده است.

بیژن زنگنه با بیان این که در حال حاضر طرح توسعه پنج فاز ۱۲ و ۱۵ تا ۱۸ پارس جنوبی در اولویت اجرا قرار دارد، اظهار داشت که با آغاز تولید گاز و بهره‌برداری از این فازها، طرح توسعه سایر فازهای این میدان مشترک در اولویت قرار خواهد گرفت.

دولت احمدی‌نژاد پنج فاز یاد شده را با پیشرفت ۸۲ درصد به بالا تحویل دولت حسن روحانی داده است. بر اساس برنامه، قرار است تا دو سال آینده از این پنج فاز روزانه ۱۸۲ میلیون متر مکعب گاز تولید شود.

در مجموع ایران در نظر دارد با راه‌اندازی کامل پارس جنوبی، تولید گاز از این میدان را به روزانه حدود یک میلیارد متر مکعب برساند.

ایران همچنین روزانه بیش از ۴۰۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌کند که بخش عمده آن از میدان پارس جنوبی استخراج می‌شود. بنا به گفته مقامات ایران، انتظار می‌رود با راه‌اندازی کامل پارس جنوبی، این ظرفیت به بالای یک میلیون بشکه در روز برسد.

آقای زنگنه می‌گوید که با توجه به روند توسعه فازهای پارس جنوبی پیش‌بینی می‌شود که توسعه این میدان گازی تا سال ۹۶ به پایان برسد و افزایش ظرفیت تولید گاز با اولویت میادین مشترک به‌ویژه پارس جنوبی منجر به کاهش مصرف سوخت مایع در صنایع و نیروگاه‌ها خواهد شد.

ایران در سال گذشته به خاطر کمبود گاز مجبور به سوزاندن ۲۸ میلیارد لیتر گازوئیل و نفت کوره در نیروگاه‌های برق شد.

بر اساس گزارش رسمی شرکت ملی گاز، ایران در سال گذشته ۳۶ میلیارد متر مکعب گاز (معادل روزانه حدود صد میلیون متر مکعب) به نیروگاه‌ها تحویل داده بود که این رقم در سال جاری به ۴۲ میلیارد متر مکعب خواهد رسید.

در همین زمینه خبرگزاری مهر روز هفتم مردادماه از قول حمیدرضا عراقی، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران، گزارش داد که تحویل گاز به نیروگاه‌ها در چهار ماه اول سال نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG