لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۹

«آمریکا ایران را از حمله به داعش در سوریه مطلع کرده بود»


هواپیمای اف ۱۸ سوپر هورنت آمریکا که در بمباران مواضع اسلامگرایان افراطی در سوریه و عراق از آن استفاده می‌شود.
هواپیمای اف ۱۸ سوپر هورنت آمریکا که در بمباران مواضع اسلامگرایان افراطی در سوریه و عراق از آن استفاده می‌شود.

خبرگزاری رويترز به نقل از يک مقام ارشد ايرانی خبر داده که آمريکا پيش از حمله به مواضع گروه‌های تندروی اسلامگرا در خاک سوريه، جمهوری اسلامی را از اين امر مطلع کرده و به تهران اطمينان خاطر داده بود که اين حملات عليه نيروهای وفادار به بشار اسد نخواهد بود.

اين مقام ايرانی، سه‌شنبه ۲۳ سپتامبر به رويترز گفته که جمهوری اسلامی «نگرانی‌هايی درباره تضعيف موضع بشار اسد در صورت هرگونه اقدامی عليه حکومت اسلامی در سوريه داشته و اين نگرانی‌ها را پيش از اين با مقام‌های آمريکايی در ميان گذاشته بود.»

به گفته اين مقام ايرانی، نگرانی‌های جمهوری اسلامی در اين باره، در گفت‌وگو با مقام‌های آمريکايی «نخست در ژنو سوييس و سپس در نيويورک آمريکا» به آنها منتقل شد.

موضع رسمی ايران تاکنون اين بوده که اين آمريکايی‌ها بوده‌اند که در گفت‌وگوهای دوجانبه بر سر مسئله هسته‌ای، درباره برخورد با گروه حکومت اسلامی صحبت کرده‌اند و طرف ايرانی تنها شنونده اين سخنان بوده است.

يک مقام ارشد در وزارت امور خارجه آمريکا هم با تاييد گزارش رويترز به اين خبرگزاری گفته است: «ما تنها انگيزه و نه زمان دقيق و اهداف خود را به ايرانی‌ها منتقل کرديم. همانگونه که تاکنون اعلام کرده‌ايم، ما با آمريکايی‌ها همکاری نظامی و اطلاعاتی نخواهيم داشت.»

اين در حالی است که رئيس جمهوری، رئيس مجلس شورای اسلامی و وزارت امور خارجه ايران، حمله آمريکا و متحدانش به مواضع گروه‌های اسلامگرا مانند حکومت اسلامی و جبهه النصره را محکوم کرده‌اند.

هواپيماهای آمريکا و تعدادی از کشورهای عربی، از سه‌شنبه اول مهر، بمباران مواضع و نيروهای گروه‌های اسلامگرا در داخل سوريه را آغاز کرده‌اند؛ اين گروه‌ها در سال‌های اخير در حال جنگ با بشار اسد، رئيس جمهور سوريه و نيروهای وفادار به او بودند.

دولت سوريه اگرچه پيشتر اعلام کرده بود که حمله به گروه‌های اسلامگرا در خاک خود را قبول نخواهد کرد اما تاکنون گزارشی از واکنش اين کشور به حملات هوايی آمريکا و متحدانش منتشر نشده است.

وزارت امور خارجه سوريه هم گفته که از قبل در جريان اين حملات قرار گرفته بود.

XS
SM
MD
LG