لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۷

قطعنامه فلسطین در شورای امنیت رای نیاورد


قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی برای دستیابی به توافق صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیل و پایان دادن به اشغال مناطق فلسطینی تا سال ۲۰۱۷، نتوانست رای لازم را در شورای امنیت سازمان ملل متحد کسب کند.

چین، فرانسه و روسیه کشورهایی بودند که روز سه‌شنبه، نهم‌ دی ماه، به این قطعنامه رای مثبت دادند. پنج کشور دیگر نیز از آن حمایت کردند که در مجموع ۸ رای «آری»، به دست‌کم ۹ رای «آری» لازم، برای تصویب آن در میان ۱۵ عضو نرسید.

ایالات متحده و استرالیا با قطعنامه پیشنهادی مخالفت کردند و پنج کشور دیگر از جمله بریتانیا رای ممتنع دادند.

قطعنامه پیشنهادی از سوی کشورهای عربی و تشکیلات فلسطینی که ۲۶ آذر از طرف اردن به شورای امنیت ارائه شده بود، در برگیرنده مهلتی ۱۲ ماهه برای دستیابی به توافق نهایی در مذاکرات صلح بود.

در عین حال سال ۲۰۱۷ را نیز به عنوان زمان نهایی برای تکمیل عقب‌نشینی اسرائیل از مناطق فلسطینی تعیین کرده بود.

در همان زمان منصور ریاض، نماینده دولت فلسطینی در سازمان ملل، خواست تا رای‌گیری پس از بحث و مذاکره انجام شود. آنچه به نوعی در این راستا ارزیابی شد که مقام‌های فلسطینی خواهان حضور احتمالی ایالات متحده در روند مذاکرات و نهایی کردن قطعنامه هستند.

وزیر خارجه ایالات متحده در آذر ماه گفته بود حمایت آمریکا از قطعنامه در صورتی‌ست که فلسطینی‌ها از برداشتن «گام‌های یک‌جانبه» خودداری کنند.

کشورهای عربی به مقام‌های فلسطینی فشار آورده بودند که درخواست رای‌گیری فوری برای آن را کنار بگذارند.

پس از ارائه این قطعنامه جان کری واکنشی محتاطانه و اسرائیل پاسخی تند به آن داد.

جان کری، ۲۷ آذر ماه گفته بود کشورش با تصویب قطعنامه مشکلی ندارد، اما نباید به وخیم شدن نزاع اسرائیلی- فلسطینی بینجامد.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفته است قطعنامه «صحنه را برای ایجاد اختلافات بیشتر می‌گشاید و نه رسیدن به سازش».

خانم پاور مجددا از گفت‌وگوهای مستقیم میان طرف‌ها که خواسته دولت آمریکا به شمار می‌رود حمایت کرد.

جان کری در روزهای پیشین با ۱۳ وزیر خارجه برای تشریح موضع آمریکا گفت‌وگو کرده بود.

با این همه برخی گزارش‌های پیشین حاکی‌ست ایالات متحده در صورتی که قطعنامه رای لازم را می‌آورد مجبور به وتوی آن می‌شد، چیزی که می‌توانست به خشم در میان کشورها و متحدان عربی بیانجامد و در موازت با تمایلات واشینگتن ارزیابی نمی‌شود.

از طرف دیگر فرانسه، کشوری که از قطع‌نامه حمایت کرده، بر نیاز به انجام «کنشی فوری» تاکید کرده و از سازمان ملل خواسته است نقش بیشتری در مذاکرات صلح فلسطینی‌ها و اسرائیل ایفا کند.

خبرگزاری فرانسه از قول منابع دیپلماتیک گفته است نیجریه هم قرار بود از قطعنامه حمایت کند که در آخرین لحظه موضع خود را عوض کرده است.

لیتوانی، رواندا، نیجریه، بریتانیا و کره جنوبی رای ممتنع دادند.

آرژانتین، چاد، شیلی، اردن، چین، فرانسه، روسیه و لوکزامبورگ از آن حمایت کردند.

XS
SM
MD
LG