لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۵

روحانی: تحریم‌های اقتصادی در همان روز اجرای توافق باید لغو شود


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز پنج‌شنبه، ۲۰ فروردین، بار دیگر تاکید کرد که ایران «هیچ توافقی» با گروه ۱+۵ امضا نخواهد کرد، مگر آن که در نخستین روز «اجرای» این توافق «تمام تحریم‌های اقتصادی بالمره» لغو شود.

آقای روحانی پیش از این نیز گفته بود که «همه تحریم‌ها و شش قطعنامه شورای امنیت از روز اجرای توافق هسته‌ای لغو خواهند شد».

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز ۱۵ فروردین، گفته بود که ایالات متحده پس از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل موظف به لغو تحریم‌ها علیه ایران است.

با این حال، به گفته جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، دولت اوباما مخالف لغو تحریم‌ها در‌‌ همان روزی است که توافق هسته‌ای احتمالی به اجرا گذاشته خواهد شد.

تنها یک روز پس از تفاهم اتمی ایران و گروه ۱+۵ در لوزان سوئیس نیز لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، مسئله زمان رفع تحریم‌های ایران را «بغرنج» خوانده و تاکید کرده بود که در این باره هنوز توافق نشده است.

بر اساس تفاهم لوزان، اتحادیه اروپا تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را خاتمه خواهد داد و ایالات متحده نیز اجرای تحریم‌های مالی و اقتصادی ثانویه مرتبط با هسته‌ای را، همزمان با اجرای تعهدات عمده هسته‌ای ایران، به نحوی که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی شود، متوقف خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود «توافق هسته‌ای» را «اولین گام در تعامل سازنده با جهان» دانست و گفت که این تعامل سازنده به نفع «شرق و غرب و منطقه» خواهد بود.

وی تاکید کرد: «ما این مسیر را تا موفقیت نهایی که امروز یک گام بزرگ از آن در لوزان برداشته شده و گام‌های دیگر نیز برداشته خواهد شد ادامه می‌دهیم. »

رئیس جمهوری ایرانبار دیگر تاکید کرد که ایران به دنبال «احقاق حقوق خود و نتیجه برد - برد» در مذاکرات اتمی با کشورهای گروه ۱+۵ است.

وی در عین حال در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به کشورهای غربی گفت: «چرا دانشمندان ما را کشتید؟... چرا ما را تحریم کردید؟ چرا دارو و گندم را تحریم کردید؟ چرا گردش مالی را تحریم کردید؟»

وی اضافه کرد: «شما کار غیر انسانی کردید و مسیرتان مسیری ناصحیح بود؛ فکر کردید با تحریم غیرقانونی و فشار، یک ملت تاریخ‌ساز و فرهنگ‌ساز را تسلیم می‌کنید؟»

پس از توافق اولیه در لوزان، ایران و گروه ۱+۵ تا پایان ماه میلادی ژوئن (سه ماه آینده) فرصت دارند تا توافق نهایی را تدوین کنند.

در همین حال عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، نگارش متن توافق را «کاری بسیار پیچیده و سخت» دانست.

وی همچنین از تماس‌های ایران با هلگا اشمیت، معاون سیاسی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای تعیین زمان و مکان دور بعدیمذاکرات اتمی خبر داد.

به گفته آقای عراقچی، این مذاکرات در سطح معاونان وزرای خارجه انجام می‌شود، اما تا پیش از تیرماه «در یک مقطعی» نیاز به حضور وزرای خارجه در گفت‌وگوهای چندجانبه و دوجانبه خواهد بود.

XS
SM
MD
LG