لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۵

حمله فرمانده سپاه به روحانی: گفتار سنجیده‌تر داشته باشید


محمدعلی جعفری (چپ) در مقابل حسن روحانی
محمدعلی جعفری (چپ) در مقابل حسن روحانی

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بدون ذکر نام حسن روحانی، سخنان روز چهارشنبه او را «آغاز فرسایش استقلال و عزت نظامِ» جمهوری اسلامی خوانده و رئیس جمهوری ایران را به تلاش برای «تضعیف» شورای نگهبان متهم کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهور، روز چهارشنبه در یک سخنرانی تاکید کرده بود: «نباید فکر کنیم پس از حصول توافق می‌‌توانیم هر طور که بخواهیم حرف بزنیم و عمل کنیم و دیگران در برابر این تغییر رفتار ما واکنشی نخواهند داشت.»

در واکنشی تند به این سخنان، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز پنج‌شنبه، ۲۹ مرداد، گفت: «برخی... می‌‌گویند ما هر طوری که می‌خواهیم نمی‌توانیم حرف بزنیم و عمل کنیم، چون دیگران در مقابل ما واکنش نشان می‌دهند.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی اضافه کرد: «این اولین آثار زیر سؤال بردن عزت نظام و... شعور جامعه انقلابی و ملت مقاوم ماست که... باید بر اساس این دیدگاه، رفتار خود را با عمل دشمن تنظیم کنیم.»

آقای جعفری ادامه داد:‌ «به تعبیری صریح‌تر، این یعنی آغاز فرسایش استقلال و عزت نظام اسلامی و انقلابی ایران.»

فرمانده سپاه پاسداران تاکید کرد که این نهاد «هرگز اجازه رشد و پیاده‌سازی تفکری» را در ایران نخواهد داد که، به گفته او، «می‌‌خواهد با این سخنان... روزنه‌های جدیدی را برای نفوذ بیگانگان در کشور بگشاید».

این گفته آقای جعفری یادآور سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، است که روز دوشنبه، ۲۶ مرداد، آمریکا را متهم کرد که از طریق توافق اتمی به دنبال راهی برای «نفوذ در کشور» بوده است.

حسن روحانی در سخنان روز چهارشنبه خود همچنین با یادآوری این که شورای نگهبان ناظر و دولت مجری انتخابات است، این تذکر را مطرح کرد که شورای نگهبان «ناظر است، نه مجری... و نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند».

وی همچنین با تاکید بر این که مجلس آینده متعلق به «یک حزب و جناح» نخواهد بود، گفت که «همه از نظر دولت برابرند» و هیئت‌های اجرایی انتخابات یک جناح سیاسی را تایید صلاحیت و جناح دیگر را رد صلاحیت نخواهند کرد.

فرمانده سپاه پاسداران روز پنج‌شنبه این بخش از گفته‌های آقای روحانی را «تضعیف شورای نگهبان» و «خدشه به وحدت ملی» خواند و به او توصیه کرد که «سنجیده‌تر» سخن بگوید.

وی اضافه کرد: «کسانی که از مسیر همین شورا و با بلندنظری و منش غیرجناحی اعضای آن فرصت ظهور در عرصه مدیریت کشور را یافته‌‌اند باید گفتار سنجیده‌‌تری داشته باشند.»

علاوه بر فرمانده سپاه پاسداران، روزنامه کیهان نیز در تیتر صفحه اول شماره روز پنج‌شنبه خود از سخنان آقای روحانی انتقاد و او را به «تعیین تکلیف» کردن برای شورای نگهبان متهم کرده است.

در همین حال احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس، نیز با اشاره به گفته‌های آقای روحانی درباره شورای نگهبان به او توصیه کرد که «پا جای پای» محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، نگذارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای توکلی گفت: «آقای احمدی‌نژاد جمله‌ای داشت که او را از صلاحیت هم انداخت؛ جمله این بود که می‌گفت من فلان قانون را قبول ندارم.»

وی همچنین به حسن روحانی توصیه کرد که رد صلاحیت شدن احتمالی «افراد ذی‌‌صلاح» را با «تعاملات سیاسی» حل کند.

شورای نگهبان ایران روز هفتم اسفند سال ۹۴ را به عنوان روز برگزاری انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تعیین کرده است.

در همین حال گروه‌های اصلاح‌طلب در ایران نیز از برنامه‌ریزی برای معرفی نامزد در این انتخابات خبر داده و خواستار تضمین شرایط برای برگزاری انتخابات آزاد، قانونمند و رقابتی شده‌اند.

در واکنش به این نوع موضع‌‌گیری از سوی اصلاح‌طلبان، برخی اصولگرایان و همچنین اعضای شورای نگهبان از ماه‌ها پیش از رد صلاحیت معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ سخن گفته‌‌اند.

در همین حال علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، روز سه‌شنبه، ۱۹ خرداد، تغییر مجلس اصولگرا به «مجلسی دیگر» را «تهدیدی» برای «مصالح نظام» و همچنین «آرمان‌های» آیت‌الله خمینی و آیت‌الله خامنه‌‌ای خوانده بود.

XS
SM
MD
LG