لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۳

توافق بر سر زمان‌بندی گذار سیاسی سوریه در نشست وین


وزیران خارجه شرکت‌کننده در دومین نشست بحران سوریه در وین، بر سر زمان‌بندی گذار سیاسی در این کشور به توافق رسیدند. اگرچه اختلافاتی در مورد نقش بشار اسد در آینده سوریه و تعیین گروه‌های تررویستی، همچنان باقی ماند.

این نشست روز شنبه ۲۳ آبان، با حضور دیپلمات‌های ارشد ۲۰ کشور، از جمله آمریکا، روسیه، ایران و عرستان سعودی در حالی آغاز شده بود که حملات تروریستی جمعه شب در پاریس، بر این مذاکرات سایه انداخته و حاضران را برای یافتن هرچه سریع‌تر راه حل بحران سوریه زیر فشار گذاشته بود.

به گزارش آسوشیتدپرس جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در پایان نشست روز شنبه اعلام کرد که مذاکرات بین بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و گروه‌های مخالف آن از اول ژانویه، یک و ماه ونیم دیگر، آغاز خواهد شد.

آقای کری گفت به محض اینکه در این مذاکرات بر سر تشکیل دولت انتقالی توافق شود، پیش‌نویس قانون اساسی جدید ظرف شش ماه تدوین و سپس انتخابات آزاد و منصفانه طی ۱۸ ماه برگزار خواهد شد.

جان کری در مورد حضور بشار اسد در مذاکرات نیز گفت برخی کشورها می‌گویند که رئیس‌جمهور سوریه واقعاً به انجام مذاکرات متعهد و جدی است.

در نشست روز شنبه نمایندگان دولت سوریه و گروه‌های مخالف حضور نداشتند. این در حالی است که ایران و روسیه با شرکت ندادن بشار اسد در روند گذار مخالف هستند.

به گزارش آسوشیتدپرس، فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر خارجه آلمان هم با ابراز امیدواری به برقراری آتش‌بس از اول ژانویه میان دولت سوریه و مخالفان آن، توافق بر سر تدوین قانون اساسی ظرف ۶ ماه و برگزاری انتخابات طی ۱۸ ماه را اعلام کرد.

همزمان، سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه گفته است که تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام گروه‌های مخالف در مذاکرات با دولت نماینده خواهند داشت، به فرستاده ویژه سازمان ملل سپرده شده است.

از سوی دیگر، به گزارش رویترز، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در حاشیه این نشست گفت عربستان از روند سیاسی در سوریه حمایت می‌کند مشروط به آنکه به کنار رفتن بشار اسد بیانجامد، و در غیر این صورت «به حمایتش از مخالفان تا برکنار کردن بشار اسد از قدرت ادامه خواهد داد».

شرکت‌کنندگان در اولین نشست بحران سوریه در وین در ۳۰ اکتبر بر سر لزوم آتش‌بس، تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات توافق کرده بودند اما این نشست درباره اینکه کدام گروه‌های «تروریستی» شناخته می‌شوند و نقش بشار اسد در روند مذاکرات صلح به نتیجه‌ای نرسید و قرار بود نشست روز شنبه به این دو موضوع بپردازد.

XS
SM
MD
LG