لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۴

سفر دی‌میستورا به ریاض و تهران برای ارزیابی پیامدهای قطع رابطه


استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه
استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه

استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه، برای ارزیابی پیامدهای قطع روابط عربستان سعودی و ایران، راهی ریاض و تهران می‌شود.

تنش در روابط ایران و عربستان به طور گسترده به نگرانی در مورد تشدید التهاب در خاورمیانه دامن زده، و کشورهای مختلف در مورد تأثیرات احتمالی این تنش‌ها بر روند صلح سوریه ابراز نگرانی کرده‌اند.

در این زمینه روز یک‌شنبه، ساعاتی پیش از اعلام قطع روابط ریاض با تهران، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در تماس تلفنی با وزیران خارجه ایران و عربستان، نگرانی اتحادیه اروپا از افزایش تنش‌ها در منطقه را با آنها در میان گذاشت.

خانم موگرینی هشدار داد که افزایش تنش میان ایران و عربستان می‌تواند به تخریب تلاش‌ها برای دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه بیانجامد.

اکنون فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل، اعلام کرده که استفان دی‌میستورا با این امید که پیامدهای جانبی تنش میان دو کشور، بر روند صلح گروه‌های سوری اثرگذار نباشد، راهی ریاض و تهران می‌شود.

بر این اساس، آقای دی‌میستورا روز دوشنبه راهی ریاض شده، و اواخر این هفته نیز به تهران سفر خواهد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، اواخر آذرماه به اتفاق آرا قطعنامه روند صلح سوریه را تصویب کرد که خواستار تشکیل «دولتی قانونی، فراگیر و غیر فرقه‌ای» در شش ماه آینده و برگزاری «انتخاباتی آزاد و عادلانه بر اساس قانون اساسی جدید در ۱۸ ماه آینده» شده‌است.

سازمان ملل در تلاش است تا گفت‌وگوهای صلح میان گروه‌های سوری ۲۵ ژانویه در ژنو برگزار شود، و دولت بشار اسد نیز از حضور در این گفت‌وگوها استقبال کرده است.

در این میان روز دوشنبه گزارش‌هایی از گفت‌وگوی تلفنی جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، با وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی منتشر شد، و خبرگزاری فرانسه نوشت که آقای کری در این تماس‌ها هر دو طرف را به خویشتن‌داری دعوت کرده است.

ایالات متحده در روزهای گذشته هم از اعدام‌ها در عربستان و پیامد‌های تنش‌زای آن ابراز نگرانی کرده و هم حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در ایران را به شدت محکوم کرده است.

در این میان خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام آگاه از تماس‌های تلفنی آقای کری با همتایان ایرانی و سعودی‌اش، نوشت که آمریکا هر دو طرف را به آرامش و تنش‌زدایی فراخوانده و گفته‌است که شرایط کنونی نیازمند کاهش تنش‌هاست.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم به نقل از یک مقام رسمی ایالات متحده نوشته است که آمریکا مایل نیست خود را میان ایران و عربستان قرار دهد، اما می‌خواهد از استمرار جنگ علیه داعش، تلاش‌های اخیر برای صلح در سوریه و توافق هسته‌ای ایران مطمئن شود.

در خبری دیگر روسیه برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض اعلام آمادگی کرده، و یک مقام وزارت خارجه روسیه به خبرگزاری ایتارتاس گفته است که مسکو حاضر است در این راستا میزبان وزیران خارجه ایران و عربستان باشد.

مسکو در بیانیه‌ای حمله به سفارت عربستان در تهران را محکوم کرده اما از عربستان و کشورهای خلیج فارس خواسته است که از خود خویشتن‌داری نشان دهند.

مسکو همچنین به تهران و ریاض توصیه کرده راه گفت‌وگو را در پیش گیرند و در عین حال پیشنهاد کرده شورای امنیت نیز برای تضمین ثبات در منطقه خلیج فارس وارد عمل شود.

XS
SM
MD
LG