لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

نواز شریف: تهران و ریاض از میانجی‌گری پاکستان استقبال کرده‌اند


از راست: ملک سلمان، نواز شریف و حسن روحانی
از راست: ملک سلمان، نواز شریف و حسن روحانی

نخست‌وزیر پاکستان در پی سفر خود به ریاض و تهران با هدف میانجی‌گری میان ایران و عربستان سعودی، گفته است هر دو کشور از این موضوع استقبال کرده‌اند.

نواز شریف روز ۲۹ دی ماه در دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، پیشنهاد میانجی‌گری برای کاهش تنش میان این کشور و عربستان را مطرح کرد.

رسانه‌های پاکستانی، ۳۰ دی ماه، به نقل از او گفته‌اند «رهبران هر دو کشور تلاش‌های ما برای کاهش تنش‌ها را ارج نهاده‌اند. من واکنش مثبتی گرفته‌ام و عمیقا دلگرم شده‌ام. این کار وظیفه‌ای مقدس است».

به گزارش روزنامه پاکستانی «داون» او این موضوع را در گفت‌وگو با خبرنگاران آن کشور در ایران مطرح کرده است.

علاوه بر دیدار نواز شریف با حسن روحانی، اسحاق جهانگیری، معاون رئیس‌جمهوری و حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، راحل شریف، وزیر دفاع پاکستان نیز با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، دیدار کرده است.

آقای شریف می‌گوید گام بعدی آن است که ایران و پاکستان «نمایندگانی ویژه» برای پیگیری روند میانجی‌گری تعیین کنند.

او افزوده از ریاض هم خواسته تا شخصی را برای این کار معرفی کند.

نخست‌وزیر پاکستان در پی دیدارش از ریاض و تهران گفته هیچ یک از طرف‌ها خواستار تنش نیستند.

تلاش‌های پاکستان در حالی‌ست که عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، به تازگی در مقاله‌ای در روزنامه نیویورک‌تایمز گفته کشورش قربانی تروریسم از سوی حامیان ایران شده است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، پیش از این در همان روزنامه در یادداشتی گفته بود عربستان سعودی به دنبال برهم زدن توافق هسته‌ای و تشدید تنش‌ها در منطقه است.

تازه‌ترین تنش‌ها در روابط پرفراز و نشیب ریاض و تهران، در پی اعدام یک روحانی سرشناس شیعه در عربستان و حمله به اماکن دیپلماتیک آن کشور در ایران، بالا گرفته است.

XS
SM
MD
LG