لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

حملات زینبیه دمشق ۶۸ کشته و ده‌ها زخمی بر جا گذاشت


تنها چند هفته قبل، در بمب‌گذاری دیگری در منطقه زینبیه، ۷۱ تن از جمله پنج کودک کشته شدند.
تنها چند هفته قبل، در بمب‌گذاری دیگری در منطقه زینبیه، ۷۱ تن از جمله پنج کودک کشته شدند.

ساعتی پس از انتشار گزارش‌ها در مورد وقوع دو حمله انفجار مرگبار در شهر حمص که ده‌ها کشته بر جا گذاشت، تلویزیون دولتی سوریه از چند حمله و بمب‌گذاری در زینبیه دمشق خبر داد که در اثر آنها ۶۸ شهروند سوری از جمله چندین دانش‌آموز کشته شده‌اند.

بر پایه گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه داعش مسئولیت حملات روز یکشنبه در حمص و زینبیه را بر عهده گرفته است.

خبرگزاری فرانسه بعد از ظهر یکشنبه دوم اسفند، به نقل از تلویزیون دولتی سوریه نوشت که انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده و دو حمله انتحاری در منطقه زینبیه در جنوب دمشق، ۶۸ کشته و ده‌ها زخمی بر جای گذاشته است.

این گزارش حاکی است این حملات در شرایطی به وقوع پیوست که دانش‌آموزان در این منطقه در حال ترک مدارس خود بودند، و چندین تن از کشته‌شدگان را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند.

خبرگزاری فرانسه همچنین به گزارش گروه ناظر حقوق بشر سوریه مستقر در لندن اشاره می‌کند که در آن، تعداد این حملات، چهار حمله ذکر شده و گفته شده علاوه بر انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده و دو عملیات انتحاری، انفجاری دیگری هم به در این منطقه وقوع پیوسته که ماهیت آن مشخص نیست.

انفجار روز یکشنبه در زینبیه دمشق در شرایطی روی داد که تنها چند هفته قبل، در حملات دیگری در این منطقه، ۷۱ تن از جمله پنج کودک کشته شدند. حملاتی که در آن زمان گروه داعش مسئولیت آنها را به عهده گرفت.

روز یکشنبه ساعاتی پیش از این انفجارها، انفجار دو خودروی بمب‌گذاری‌شده در شهر حمص سوریه دست‌کم ۵۹ کشته بر جای گذاشت، رخدادی که از آن به عنوان یکی از خونین‌ترین حملاتی از این دست در شهر حمص طی پنج سال جنگ داخلی سوریه نام برده شده است.

به گفته گروه ناظر حقوق بشر در سوریه این انفجارها که در مرکز شهر حمص، منطقه زهرا، رخ داده دست‌کم ۱۰۰ مجروح نیز بر جای گذاشته است.

شهر حمص تقریباً به‌طور کامل در اختیار نیروهای حکومت سوریه است و در ماه‌های اخیر نیز هدف بمب‌گذاری‌های متعدد بوده، اما هیچ‌کدام شدت حملات امروز را نداشته است.

از جمله این حملات می‌توان به بمب‌گذاری ماه گذشته در این شهر اشاره کرد که ۲۴ کشته بر جای گذاشت و گروه موسوم به «حکومت اسلامی» نیز مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

حملات روز یکشنبه در حمص و دمشق، در حالی است که تلاش‌های بین‌المللی برای اعلام آتش‌بس در سوریه در حال پیگیری است. گرچه مخالفان بشار اسد گفته‌اند که تنها در ازای دریافت تضمین در مورد توقف حملات دولت و متحدانش، حاضر به پذیرش آتش‌بس هستند.

بشار اسد نیز می‌گوید که او آماده پذیرش آتش‌بس است به شرط آن که گروه‌های به گفته او «تروریستی» از آن به سود خود استفاده نکنند.

XS
SM
MD
LG