لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۰

کویت و عربستان به دلیل «تجاوز دریایی» از ایران به سازمان ملل شکایت کردند


خبرگزاری رسمی کویت روز چهارشنبه ششم مردادماه گزارش داد که عربستان سعودی و کویت با طرح شکایتی علیه ایران به سازمان ملل متحد، تهران را به «تجاوزات دریایی» به مناطق متعلق به این دو کشور متهم کرده‌اند.

این شکایت روز سه‌شنبه پنجم مردادماه برای دفتر بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد ارسال شده است.

در این شکایت آمده است: «ایران با استفاده از قایق‌های نظامی خود به آب‌های منطقه خط تفکیک‌شده میان عربستان سعودی و کویت به طور مکرر تجاوز کرده است».

این دو کشور در شکایت خود گفته‌اند که در آخرین مورد، یک کشتی و دو قایق تندروی نظامی با پرچم ایران که در هرکدام سه فرد مسلح بوده، در تاریخ ۲۰ آوریل ۲۰۱۶ ( حدود سه ماه پیش) به حریم دریایی آنها تجاوز کرده است.

عربستان سعودی و کویت با ابراز نارضایتی عمیق از این موضوع، خواستار توقف این «تجاوزها» و مذاکره بر سر تعیین مرزهای دریایی خود با ایران شده‌اند.

این دو کشور می‌گویند که ایران به درخواست‌های مکرر آنها برای مذاکره بر سر تعیین حدود مرزهای دریایی پاسخ نداده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.

ایران و کویت از دهه چهل شمسی مذاکراتی را برای تعیین حدود مرزهای دریایی یکدیگر آغاز کردند ولی به نتیجه‌ای نرسید. از اوایل دهه ۱۳۸۰ این مذاکرات از سر گرفته شد ولی هنوز توافقی در این زمینه به دست نیامده است. اختلافات دو کشور بیشتر در زمینه خط مبدا و جایگاه جزایر در ترسیم مرزهای دریایی است. کویت به طور خاص روی حوزه نفتی موسوم به آرش ادعاهایی دارد که ایران پیشتر در آنجا عملیات اکتشاف انجام داده بود.

از سوی دیگر کویت و عربستان درباره مرز دریایی در منطقه قبلا «بی‌طرف» به توافق رسیده‌اند که موسوم به «افراز» است. ترسیم این مرز با اعتراض تهران روبرو شده است چرا که به گفته وزارت خارجه ایران، از خط میانه خلیج فارس عبور کرده و حاکمیت دریایی ایران در شمال خلیج فارس را به چالش می‌کشاند.

XS
SM
MD
LG