لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۰

کویت ۱۰ ایرانی را به اتهام «ورود غیرقانونی» به این کشور بازداشت کرد


در تصویر منتشر شده توسط وزارت کشور کویت، ۹ تن از ۱۰ ایرانی بازداشت شده به چشم می‌خورند.
در تصویر منتشر شده توسط وزارت کشور کویت، ۹ تن از ۱۰ ایرانی بازداشت شده به چشم می‌خورند.

وزارت کشور کویت اعلام کرد که نیروهای گارد ساحلی این کشور، «۱۰ ایرانی نفوذی» را به خاطر «تلاش برای ورود غیرقانونی و پنهانی» به این کشور بازداشت کرده‌اند.

خبرگزاری رسمی کویت، روز یکشنبه ۲۴ مرداد با انتشار خبر بازداشت این ۱۰ نفر، گزارش داد که یکی از افراد بازداشت شده، پس از آنکه از دستور گارد ساحلی این کشور برای تسلیم شدن سرپیچی کرد، زخمی شده است.

علیرضا عنایتی، سفیر ایران در کویت، خبر بازداشت این ۱۰ تن را تأیید کرده و گفته است که در این زمینه پیگیری‌های سفارت ایران از طریق کانال‌های رسمی در کویت ادامه دارد.

آقای عنایتی، به خبرگزاری فارس گفته است که «قطعاً ۹ نفر از این افراد در سلامت کامل هستند» و درباره نفر دهم «پیگیری‌های ما در حال انجام است که بتوانیم از وضعیت این فرد و سلامتی آن اطلاع حاصل کنیم».

سفیر ایران در کویت همچنین ابراز امیدواری کرده «با توجه به اینکه اصل خبر این است که ورود غیرمجاز صورت گرفته و موضوع خاصی غیر از این نیست، وضعیت این افراد را به سرعت روشن شود».

خبر بازداشت این ۱۰ ایرانی در حالی اعلام شده که روز شنبه نیز سرهنگ امین خسروی، فرمانده دریابانی بوشهر، از توقیف سه قایق و یک لنج صیادی به دست گارد دریایی عربستان سعودی خبر داد، اما از سرنوشت سرنشینان این شناور‌ها که تعداد آنها ۱۶ نفر اعلام شده٬ اظهار بی‌اطلاعی کرد.

جنوب ایران مرزهای آبی مشترک قابل توجهی با برخی کشورهای عربی همچون کویت دارد و همه ساله گزارش‌هایی از بازداشت صیادان در این آب‌ها منتشر می‌شود.

صیادان محلی به طور معمول به اتهام ورود «غیرقانونی» به آب‌های کشوری که اقدام به بازداشت آن‌ها کرده‌ دستگیر و برای مدتی زندانی و پس از رایزنی‌ها آزاد می‌شوند.

۱۵ بهمن‌ماه سال گذشته نیز سه صیاد از سوی نیروهای کویتی بازداشت و به داخل خاک این کشور منتقل شدند که مقام‌های مسئول می‌گویند از سرنوشت آنها اطلاعی ندارند.

هویت صیادان مفقودشده، عبدالحسن باختر، ایمان دریاپور و عباس عباسی اعلام شده‌ و فرمانده پایگاه دریابانی بوشهر هم روز شنبه اعلام کرد که «از زنده‌ بودن [این] صیادان بازداشت‌‌شده در کویت اطلاعی نداریم».

XS
SM
MD
LG