لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۴

مجلس نمایندگان آمریکا «قانون تحریم‌های ایران» را برای ده سال دیگر تمدید کرد


مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه ضمن اعمال تحریم‌های تازه علیه سوریه، قانون تحریم‌های ایران را برای ده سال دیگر تمدید کرده است.

به گزارش رویترز، نمایندگان این مجلس با ۴۱۹ رای موافق در مقابل یک رای مخالف «قانون تحریم‌های ایران» را که درسال ۱۹۹۶ برای تنبیه سرمایه گذاران در بخش انرژی ایران تصویب شده بود،تمدید کردند.

«قانون تحریم های ایران» یا «آی اس ای» که اعتبار آن روز ۳۱ دسامبربه پایان می رسد،تحریم هایی در زمینه های تجاری، انرژی، دفاعی و صنایع بانکی در ارتباط با برنامه هسته ای و همچنین آزمایش موشک های بالستیک ایران وضع می کند.

اکنون این قانون نیازمند تصویب در سنا و امضای رییس جمهوری آمریکا است.

آمریکا و پنج قدرت جهانی سال گذشته با ایران به توافقی برای حل مساله هسته‌ای این کشور دست یافتند که بر اساس این توافق ایران پذیرفت تا برنامه هسته‌ای را محدود کند و در مقابل جامعه بین المللی تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران لغو شود.

به گزارش رویترز، قانونگذاران آمریکایی گفته اند که می خواهند با تمدید این قانون ابزار لازم را در اختیار رییس جمهوری آمریکا قرار دهند تا بتواند با اقدامات تحریک آمیز ایران مقابله و از نقض احتمالی توافق هسته‌ای جلوگیری کند.

الیوت انگل، ارشد‌ترین نماینده دمکرات در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و از حامیان این طرح گفته است: به رغم مبارزات سخت انتخاباتی و تغییر و جابه جایی قدرت، رهبری آمریکا در عرصه بین المللی دچار لغزش نمی شود.

در همین زمینه، اد رویس،رییس کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان و تهیه کننده این طرح گفته است: انقضای این قانون می تواند بر خسارات ناشی از توافق خطرناک هسته‌ای باراک اوباما با ایران بیفزاید و این پیام را ارسال کند که آمریکا دیگر مخالفتی با نقش مخرب ایران در خاورمیانه ندارد.

این طرح یک هفته پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تصویب شده است.

دولت اوباما پیش از این از کنگره آمریکا خواسته بود تا تمدید این قانون را به تاخیر بیاندازد و گفته بود، رییس جمهوری از ابزار لازم برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران در صورت نقض توافق هسته‌ای، برخوردار است.

یک مقام ارشد دولت اوباما نیز ماه گذشته میلادی در خصوص احتمال وتوی این مصوبه توسط باراک اوباما به رویترز گفته بود: کاخ سفید همچنان توجه خود را بر حصول اطمینان از اجرای توافق هسته‌ای توسط ایران متمرکز کرده است.

این مقام دولت آمریکا بار دیگر تاکید کرده بود که موضع کاخ سفید در خصوص منقضی شدن «قانون تحریم‌های ایران» این است که انقضای این قانون بر توانایی دولت برای اعمال تحریم‌های جدید در صورت لزوم تاثیری نمی‌گذارد.

XS
SM
MD
LG