لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۵

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران از تکرار زیر پا گذاشتن تعهدات برجام خودداری کند


آمانو: ایران از تکرار زیر پا گذاشتن تعهدات برجام خودداری کند
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:49 0:00

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه ۲۷ آبان از ایران خواست تا به تعهدات خود در برجام پایبند بماند و از تکرار زیر پا گذاشتن محدودیت‌های در نظر گرفته‌شده، پرهیز کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس که وظیفه نظارت بر حسن اجرای برجام را بر عهده دارد در گزارش هفته گذشته خود اعلام کرد که موجودی ذخیره‌شده آب‌سنگین ایران، اندکی بیشتر از موجودی توافق شده در برجام بوده است.

آژانس می‌گوید: این دومین بار است که ایران میزان آب‌سنگین ذخیره‌شده خود را به سطح بالاتر از میزان در نظر گرفته‌شده در برجام افزایش داده است.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هفته گذشته در نشست شورای حکام آژانس در گزارشی اعلام کرده بود که ذخیره آب‌سنگین ایران، اندکی بالاتر از حد مجازی است که در توافق هسته‌ای وین قیدشده است، اما در عین‌حال تأکید کرده بود که تهران قصد دارد تا مقداری از این ذخایر را به دیگر کشورها، صادر کند.

به گفته مدیرکل آژانس در صورت صدور مازاد آب‌سنگین ذخیره‌شده به بیرون از ایران، میزان ذخیره آب‌سنگین ایران به کمتر از ۱۳۰ تن کاهش خواهد یافت که نگرانی‌های آژانس را برطرف خواهد کرد.

به گزارش رویترز، یوکیو آمانو روز پنجشنبه در جمع اعضای شورای حکام در عین‌حال تأکید کرد: «باید به هر شکل جلوی تکرار این اتفاق گرفته شود تا اعتماد جامعه بین‌المللی به ایران خدشه‌دار نشود».

هفته گذشته همزمان با انتشار گزارش آقای آمانو، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرده بود که «ایران درصدد حل این مشکل است».

آقای تونر گفته بود: «نباید این نکته مهم را از یاد برد که ایران این موضوع را از آژانس مخفی نکرده و در حال حاضر نیز در حال برداشتن گام‌هایی برای حل آن است».

طبق توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، میزان آب‌سنگین که ایران می‌تواند ذخیره کند حداکثر ۱۴۳.۳ تن است. آب‌سنگین می‌تواند در تولید پلوتونیوم به‌کار رود، ماده‌ای که دستیابی به آن به‌نوعی راه را برای دستیابی به سلاح هسته‌ای هموار می‌سازد.

حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران دو هفته پیش‌ از این در جلسه دفاع از سه وزیر پیشنهادی خود به مجلس، در دفاع از عملکرد دولت خود، اعلام کرد که ایران برای نخستین در تاریخ توانسته است به دیگر کشورهای جهان آب‌سنگین بفروشد.

به گفته حسن روحانی، «اگر روزی می‌گفتند آب‌سنگین برخلاف مقررات بین‌المللی است و باید تعطیل کنید امروز آب‌سنگین را با دریافت پول نقد به آمریکا و روسیه می‌فروشیم».

به‌جز میزان ذخیره آب‌سنگین ایران، کاهش تعداد سانتریفوژها از دیگر مواردی بود که در گزارش اخیر یوکیو آمانو به آن اشاره‌شده بود.

خبرگزاری رویترز در پایان گزارش خود با اشاره به انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رییس‌جمهوری ایالات‌متحده و مواضع سختگیرانه‌اش در قبال برجام و توافق هسته‌ای با ایران از نگرانی دیگر کشورهای غربی درگیر با این توافق سخن به میان آورده است که به نوشته این خبرگزاری، «دیپلمات‌های غربی نگرانند که هرگونه تخلف احتمالی ایران، امکان لغو برجام از سوی دونالد ترامپ را میسر سازد».

XS
SM
MD
LG