لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

فرمانده سپاه: اسراییل بزودی به دست حزب الله نابود می شود


محمد علی جعفری، فرمانده سپاه گفته است که کشته شدن عماد مغنیه، «عزم مسلمانان انقلابی» را برای مقابله با اسراییل استوارتر می کند.
محمد علی جعفری، فرمانده سپاه گفته است که کشته شدن عماد مغنیه، «عزم مسلمانان انقلابی» را برای مقابله با اسراییل استوارتر می کند.


اظهارات سردار سرلشگر محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر نابودی اسراییل در آینده نزدیک «به دست حزب الله»، با واکنش اسراييل روبه رو شد.


فرمانده سپاه در پیامی به شیخ حسن نصرالله، رهبر گروه حزب الله به مناسبت کشته شدن عماد مغنیه، از فرماندهان ارشد حزب الله گفت:« در آینده نزدیک شاهد نابودی جرثومه سرطانی اسراییل به دست پرتوان و با کفایت رزمندگان امت حزب الله خواهیم بود.»


عماد فایز مغنیه از فرماندهان ارشد گروه حزب الله لبنان، سه شنبه هفته گذشته در جریان انفجار بمبی در خودرو خود در دمشق، پایتخت سوریه، کشته شد.


گروه حزب الله و جمهوری اسلامی ایران این اقدام را به سازمان های اطلاعاتی اسراییل نسبت داده اند، ولی اسراييل هرگونه دست داشتن در ترور عماد مغنيه را رد کرده است.


مقامات و شخصیت های جمهوری اسلامی از طیف های مختلف اصولگرا و اصلاح طلب ترور عماد مغنیه را محکوم کرده و آیت الله خامنه ای، رهبر ایران نیز این فرمانده ارشد حزب الله را «مردی بزرگ» خوانده بود که به گفته وی،«شهادت او باعث افزایش مقاومت» علیه اسراییل خواهد شد.


جمهوری اسلامی ایران برای نشان دادن اهمیت جایگاه عماد مغنیه، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه خود را به بیروت اعزام کرد تا در مراسم تشییع جنازه وی شرکت کند.


محمد علی جعفری در پیام تسلیت خود گفته است: «بی شک شهادت این مجاهد مخلص و فداکار، عزم همه مسلمانان انقلابی و مبارز به ویژه رزمندگان و همرزمان آن شهید عزیز را در مقابله با رژیم غاصب صهیونیستی استوارتر می سازد.»


واکنش اسراییل


اسراییل روز دوشنبه نسبت به سخنان محمد علی جعفری واکنش نشان داد و سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور گفت:«این اظهارات شایستگی پاسخ از جانب اسراییل را ندارد.»


مارگ رگف، سخنگوی اهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل حاضر نشد تا به طور مستقیم در باره اظهارات فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واکنش نشان دهد ولی گفت:«ما هیچ تصوری در باره قصد واقعی رژیم تهران یا عوامل افراطی آنها نداریم.»


ایران از ابتدای انقلاب اسلامی گفته است که اسراییل را به رسمیت نمی شناسد و آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی و محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی اعلام کرده اند که «اسراییل باید از صفحه روزگار محو شود.»


سازمان های اطلاعاتی غرب و تحلیلگران خارجی بر این عقیده اند که گروه حزب الله لبنان از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت نظامی و مالی می شود و تعدادی از افراد وابسته به سپاه در لبنان به سر می برند تا نیروهای حزب الله را آموزش نظامی دهند.


تهران چنین اتهامی را تکذیب کرده و گفته است که حمایت از گروه حزب الله تنها «حمایتی اخلاقی» است.


عماد مغنیه که برای سال ها در کشورهای ایران، سوریه و لبنان به طور مخفی زندگی می کرد، به مدت دو دهه تحت تعقیب سازمان های اطلاعاتی غرب و اسراییل بود.


وی متهم بود که در سال ۱۹۸۳در یک عملیات بمبگذاری در فرودگاه بیروت، ۲۴۱ تفنگدار نیروی دریایی آمریکا را به قتل رسانده و در ربودن چند هواپیمای مسافربری دست داشته است.


عماد مغنیه همچنین تحت تعقیب سازمان های اطلاعایت اسراییل قرار داشت و متهم بود که در انفجار سفارت این کشور در بوئنس آيرس و مرکز يهوديان آرژانتين در دهه ۱۹۹۰، و ربودن دو سرباز اسراييلی در نوار مرزی با لبنان در دو سال پيش مشارکت داشته است.


XS
SM
MD
LG