لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۹

رييس دفتر خامنه ای: اگر از سوريه حمايت نشده بود، امروز عراق از دست می‌رفت


محمد محمدی گلپايگانی، رييس دفتر رهبر جمهوری اسلامی در واکنش به انتقاد ها از حمايت ايران از سوريه گفته است، اگر حکومت جمهوری اسلامی از حکومت بشار اسد در سوريه حمايت نکرده بود، اکنون عراق نيز «از دست» می رفت.

به گزارش روز شنبه ۲۲ آذرماه خبرگزاری دانشجويان ايران،‌ايسنا، رييس دفتر علی خامنه ای که در مراسم عزاداری اربعين در شيراز صحبت می کرد، با اشاره به «فتوای » آيت الله علی سيستانی، بلندپايه ترین مرجع شيعيان در عراق، در خصوص مقابله با داعش و همچنين کمک های اموزشی ايران به شيعيان عراق گفته است:« برخی می‌گفتند که سوريه چه ربطی به ما دارد؟ در پاسخ آنان بايد گفت که اگر سوريه حمايت نشده بود، امروز عراق از دست می‌رفت.»

گروه خلافت اسلامی، يا داعش سابق، از تابستان سال جاری توانست بخش های وسيعی از مناطق سنی نشين عراق را به تصرف خود در آورد. نيروهای پيشمرگ کرد،‌ دواطلبان شيعه عراقی به همراه نيروهای ارتش عراق و با پشتيبانی حملات هوايی آمريکا و متحدانش تا کنون مانع پيشروی بيشتر نيروهای داعش شده و در برخی از مناطق اين گروه را وادار به عقب نشينی کرده اند.

گروه خلافت اسلامی هم اکنون بخش وسیعی از مناطق سنی نشین سوریه و عراق را در کنترل خود دارد.

محمدی گلپايگانی در خصوص مقابله با داعش در عراق گفته است:اگر اگر همت والای شيعيان در عراق و فتوای آيت‌الله سيستانی برای جهاد کفايی نبود، قطعاً امروز نجف، کربلا و بغداد نمانده و نابود شده بود.

رييس دفتر رهبر جمهوری اسلامی ايران در ادامه اسرائيل و آمريکا را «به حمايت از داعش» متهم کرده است.

اين در حالی است علاوه بر حضور مشاوران نظامی آمريکا در کنار نيروهای ارتش عراق و نيروهای منطقه خودمختار کردستان عراق، نيروی هوايی آمريکا و همپيانانش تاکنون صدها عمليات هوايی عليه نيروهای داعش در سوريه و عراق انجام داده اند.

در حال حاضر ۳۱۰۰ نيروی آمريکايی در عراق حضور دارند.

در همين حال، ژنرال جيمز تری، فرمانده ارشد عمليات ائتلاف آمريکا عليه «خلافت اسلامی»، ۱۷ آ‌ذر، گفته بود نیروهای عراقی راه درازی برای مقابله با داعش پیش رو دارند.

حضور نيروهای ارتش آمريکا در عراق محدود به ارائه مشاوره و تمرين‌های نظامی عنوان شده است. ژنرال تری نيز به خبرنگاران گفته است دليلی نمی‌بيند که فعلا شمار بيشتری نيروی نظامی آمريکا، به جز ۱۵۰۰ نفری که باراک اوباما به تازگی اعزام آنها را تائيد کرده است، به آن کشور فرستاده شوند.

به گفته ژنرال آمريکايی نبردها در عراق «در برخی نقاط در موقعيت نه برد نه باخت قرار گرفته؛ در برخی نقاط نيروهای عراقی در حال انجام پيشرفت هستند.»

او با اشاره به «راه درازی» که نيروهای عراقی همچنان بايد آن را بپيمايند، تاکيد کرده است که به نظر او، نيروهای آن کشور «هر روز از ظرفيت بيشتری برخوردار می‌شوند».

XS
SM
MD
LG