لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۶

خودروهای بدون راننده فیات کرایسلر و گوگل برای سرویس حمل و نقل عمومی


خودروهای بدون سرنشین این قابلیت را خواهند داشت که جنبه‌های زندگی شهری و بین شهری و صنعت حمل و نقل را به زودی در سراسر جهان تغییر دهند.
خودروهای بدون سرنشین این قابلیت را خواهند داشت که جنبه‌های زندگی شهری و بین شهری و صنعت حمل و نقل را به زودی در سراسر جهان تغییر دهند.

شرکت ماشین سازی فیات کرایسلر به همراه گوگل، اولین سرویس حمل و نقل عمومی با خودروهای بدون راننده را به شهروندان آمریکایی ارائه خواهند داد.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، این دو شرکت که سال گذشته اعلام کرده بودند صد مینی ون نیمه برقی کرایسلر را برای این منظور طراحی خواهند کرد، حالا می‌گویند که مرحله آزمایشی این پروژه در سه ایالت آریزونا، کالیفرنیا و میشیگان با موفقیت انجام شده است.

وایمو، که نام پروژه خوردهای بدون راننده گوگل است، گفته که به صدها نفر از مردم شهر فینیکس،‌ در ایالت آریزونا، اجازه خواهد داد که سوار این مینی‌ون‌ها شوند. شهروندان فینیکسی می توانند با رفتن به وب سایت وایمو، برای این برنامه نام نویسی کنند. گوگل همچنین اعلام کرد که تعداد این خودروها را از صد به پانصد افزایش خواهد داد.

پروژه وایمو که در سال ۲۰۰۹ در مقر گوگل در شهر مونتین ویو، در نزدیکی سن فرانسیسکو، شروع به کار کرد، تجربیات حمل و نقل عمومی را در مقیاس‌های کوچکتر داشته است. اما شهر فینیکس بزرگترین شهری است که وایمو در فضای عمومی آن امتحان خواهد شد و از اتومبیل‌های مدل پاسفیکا، ساخت کرایسلر، در آن استفاده می‌شود.

البته این اولین پروژه استفاده از خودروهای بدون راننده در فضای عمومی نیست. از پاییز سال گذشته، شرکت حمل و نقل مسافر اوبر در شهر پیتزبورگ و شرکت نوتونومی در شهر بوستون آمریکا و همینطور در کشور سنگاپور از خودروهای بدون راننده استفاده می‌کنند. البته در تمام این موارد، یک راننده -به عنوان پشتیبان- در ماشین حضور دارد.

وایمو می‌گوید می‌خواهد با بررسی نوع تعامل شهروندان فینیکسی با این خودروها بفهمد که مردم چطور با این وسایل نقلیه ارتباط برقرار می‌کنند و خواهان چه نوع اطلاعات یا کنترلی هستند.

خودروی پاسیفیکا در شهر ویندسر کانادا، آنسوی مرز دیترویت- پایتخت خودروسازی در آمریکا- ساخته می‌شود. سپس نرم افزارها و سخت‌افزارهای وایمو مانند گیرنده‌ها و دوربین‌ها- در یک مرکز فنی در آمریکا- به این خودرو اضافه می‌شود. مقر فیات کرایسلر در شهر آبرن هیل، در ایالت میشیگان است.

جان کرافسیک، مدیر پروژه وایمو می‌گوید، همکاری بین دو شرکت به هر دو طرف کمک می‌کند تا نحوه عرضه خودروهای بدون سرنشین به بازار مصرف را دریابند و همینطور به امنیت و مزایای این فن‌آوری در عرصه حمل و نقل پی برند. به گفته کرافسیک، مسافران اولیه، یعنی افرادی مانند شهروندان فینیکس، نقش مهمی در نحوه عرضه فن‌آوری خودروهای بدون سرنشین به دنیا در زمینه‌های مسافرت با اتومبیل‌های شخصی یا حمل و نقل عمومی خواهند داشت.

خودروهای بدون سرنشین این قابلیت را خواهند داشت که تمام جنبه‌های زندگی شهری و بین شهری و صنعت حمل و نقل را به زودی در سراسر جهان تغییر دهند.

وایمو اعلام کرده است که قصد ورود به عرصه ساخت خودرو را ندارد، اما با شرکت‌های خودروسازی که بخواهند از این فن‌آوری استفاده کنند، همکاری خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG