لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۱

نخست‌وزير يونان: مردم در همه پرسی روز یکشنبه رای منفی بدهند


 آلکسيس سيپراس، نخست‌وزير يونان،
آلکسيس سيپراس، نخست‌وزير يونان،

آلکسيس سيپراس، نخست‌وزير يونان، روز چهارشنبه اول ژوئيه از يونانی ها خواسته در همه‌پرسی روز يکشنبه با دادن رای منفی با شرايط وام دهندگان مخالفت کنند.

به گزارش رويترز، آلکسيس سيپراس در يک برنامه تلويزيونی خطاب به مردم گفت که پس از درخواست او برای تغيير برخی از شروط وام دهندگان، آنها يونان را تهديد کرده و شايعه کرده اند که همه پرسی به تعويق می افتد.

نخست وزير يونان گفته است: رای «نه» در همه پرسی گامی تعيين کننده برای موافقتنامه ای بهتر خواهد بود که پس از روز يکشنبه امضا خواهيم کرد.

طبق اين گزارش آلکسيس سيپراس هشدار های ديگر اعضای اتحاديه اروپا در خصوص پيامدهای همه پرسی برای خروج از حوزه يورو را رد کرده است.

این در حالی است که نخست وزير يونان اعلام کرده بود که مشروط به تغيير برخی از خواست های وام دهندگان خارجی با آخرين پيشنهاد آنها موافقت خواهد کرد.

اما در مقال آلمان گفته بود ماداميکه دولت يونان قرار است در مورد قبول و يا رد اين توافق همه پرسی برگزار کند حاضر به مذاکره نيست.

به گزارش خبرگزاری رويترز نخست وزير چپ گرای يونان که تا اين لحظه از مردم کشور دعوت کرده در همه پرسی روز يکشنبه به شروط مربوط به کمک های خارجی رای منفی بدهند، خواهان يک وام ۲۹ ميليارد يورويی به يونان شده که به وسيله آن بتواند تمام اقساط بدهی های خود طی دو سال آينده را بپردازد.

يک روز پس از پايان مهلت بازپرداخت يکی از اقساط بدهی های يونان به صندوق بين المللی پول که اين کشور را در فهرست بدحساب ها قرار داد و همزمان با طولانی تر شدن صف مردم در مقابل عابر بانک ها و کاهش شديد نقدينگی در بانک های کشور، دولت يونان به شدت تحت فشار قرار گرفته تا برای حل اين مشکل به يک توافق برسد.

بازارهای مالی بين المللی تا اين مقطع به ورشکستگی اقتصاد يونان واکنش آرامی نشان داده اند و اين موضع سختگيرانه کشورهای عضو حوزه يورو را تقويت خواهد کرد که می گويند يونان نمی تواند از احتمال سرايت اين بحران به ساير کشورهای ضعيف حوزه يورو به عنوان ابزار چانه زنی استفاده کند.

الکسيس سيپراس در نامه ای به وام دهندگان خارجی که نسخه ای از آن در اختيار خبرگزاری رويترز قرار گرفته، از آنها خواسته است تخفيف مالياتی ارزش افزوده بر جزاير يونان ادامه يابد، رقم بيشتری از بودجه دفاعی کاهش يافته و قطع کمک هزينه های مالی به اقتشار کم درآمد مدتی به تاخير بيافتد.

نخست وزير يونان در بخشی از نامه خود نوشته است:«همانطور که ملاحظه می کنيد تغييرات پيشنهادی ما مشخص و به يکپارچگی و طرح کلی توافقی مقيد هستند.»

وزرای اقتصاد کشورهای حوزه يورو روز چهارشنبه جلسه گفتگوی تلفنی خود برای بررسی پيشنهاد جديد يونان را ساعت ۱۵.۳۰ به وقت گرينويچ آغاز کردند. اما تعدادی از وزرا و مقامات مالی اتحاديه اروپا در واکنش های اوليه خود گفتند برخی از پيشنهادهای يونان را به سختی می توان پذيرفت.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان گفته است، يونان به تعهدات خود عمل نکرده است. او انجام مذاکرات بيشتر را رد نکرد ولی تاکيد کرد تا زمانيکه دولت يونان قصد برگزاری همه پرسی را داشته باشد هيچ مذاکره ای در مورد برنامه کمک مالی به آن کشور صورت نخواهد گرفت.

يانيس واروفاکيس وزير اقتصاد يونان سه شنبه شب گفت اگر در روزهای آينده دو طرف به توافق برسند برگزاری همه پرسی لغو خواهد شد.

خبرگزاری رويترز می افزايد هر چند نامه جديد نخست وزير يونان تاريخ ۳۰ ژوئن را دارد ولی پس از پايان جلسه گفتگوی تلفنی وزرای اقتصاد حوزه يورو در پايان روز سه شنبه به دست آنها رسيد.

يک مقام اتحاديه اروپا گفت اين نامه حوالی نيمه شب به دست آنها رسيده است و در آن زمان مهلت بازپرداخت اقساط بدهی های يونان به پايان رسيده و صندوق بين المللی پول هم آن را در فهرست کشورهای بد حساب قرار داده بود.

وزير اقتصاد آلمان، اميدواريهای روز چهارشنبه در مورد احتمال يک توافق جديد را به ياس بدل کرد و گفت اين نامه بسيار دير ارسال شده و هنوز هم مشخص نيست يونان دقيقا چه می خواهد. او افزود:«اين نامه صراحت بيشتری نمی دهد و در حال حاضر هيچ زمينه جدی برای از سرگيری مذاکرات با آتن وجود ندارد.»

وزير اقتصاد آلمان در يک کنفرانس خبری در شهر برلين گفت برای بررسی و توافق روی هر طرح جديدی بايد مذاکرات از ابتدا و با شروط ديگری آغاز شود. معاون رياست کميسيون اروپا نيز گفت وخيم تر شدن اوضاع اقتصادی يونان حل اين بحران را پيچيده تر کرده است.

در سومين روز تعطيلی بانک ها صف های طويلی در مقابل عابر بانک ها تشکيل شده است. حتی با وجود سقف ۶۰ يورويی برای هر مورد برداشت پول علائمی مشاهده می شود که بانک های يونان با کمبود پول نقد مواجه هستند. بانکداران های می گويند اسکناس های ۵۰ و ۲۰ يورويی در حال اتمام هستند.

با توجه به اينکه بسياری از سالمندان در يونان کارت های اعتباری ندارند بيش از هزار شعبه از بانک های مختلف کشور در ساعات مشخصی درهای خود را به روی بازنشسته ها گشودند تا بتوانند بخشی از حقوق خود را به صورت پول نقد برداشت کنند.

XS
SM
MD
LG