لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۸

سخنگوی وزارت کشور: شورای نگهبان وضعیت صلاحیت ۱۴۷ داوطلب مجلس را اعلام می‌کند


حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور
حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور

حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور جمعه ۲۳ بهمن گفته است که شورای نگهبان روز شنبه نظر خود را در خصوص وضعیت ۱۴۷ نامزد رد صلاحیت شده مجلس اعلام می‌کند.

وی همچنین گفته است، با تغییرات انجام شده در حوزه انتخابیه شش نفر از داوطلبان خبرگان رهبری، اکنون تنها در حوزه انتخابیه سمنان تعداد داوطلبان و کرسی‌های خبرگان برابر است.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت کشور در مصاحبه با شبکه یک تلویزیون دولتی در خصوص آن دسته از داوطلبان انتخابات مجلس که به رد صلاحیت خود معترض شده اند، گفته است: «اکنون در مرحله‌ای هستیم که شورای نگهبان مشغول بررسی صلاحیت افرادی است که در مراحل قبلی یعنی در هیات‌های نظارت و هیات‌های اجرایی تایید شده بودند و شورای نگهبان صلاحیت این افراد را رد کرده است که این ۱۴۷ نفر طبق قانون می‌توانند درخواست تجدید نظر کرده و به شورای نگهبان شکایت کنند.»

وی با اشاره به نشست وزیر کشور با دبیر شورای نگهبان در روز چهارشنبه گذشته تصریح کرده است: در این جلسه شورای نگهبان اعلام کرد که مشغول بررسی صلاحیت این افراد هستند و فردا شنبه وضعیت این ۱۴۷ نفر مشخص خواهد شد و شورای نگهبان نظر قطعی خود درباره صلاحیت این افراد را اعلام خواهد کرد.»

بیش از دوازده هزار نفر داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی شده بودند که بنابر اعلام وزارت کشور، شورای نگهبان شش هزار و ۱۷۵ نامزد، یعنی ۵۱ درصد نامزد‌ها را تایید صلاحیت و پنج هزار و ۲۵۲ نامزد را رد صلاحیت کرده است.

در همین زمینه پیشتر ۲۹۶ استاد دانشگاه‌های ایران در نامه‌ای به حسن روحانی، رییس جمهوری ایران با انتقاد از «رد صلاحیت‌های گسترده» نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و ابراز نگرانی «فزاینده» از این اتفاق، ابراز عقیده شده که عدم برگزاری انتخابات به شکل «رقابتی، عادلانه، سالم و فراگیر» باعث «سرخوردگی و عدم مشارکت گروه‌های بسیاری از مردم» خواهد شد.

تغییر در حوزه‌های انتخابیه خبرگان

سخنگوی وزارت کشور همچنین در خصوص غیر رقابتی بودن برخی از حوزه‌های انتخابیه خبرگان رهبری گفته است: بر اساس آماری که ما داریم در چهار استان تعداد نامزدهای تایید صلاحیت شده مجلس خبرگان با تعداد کرسی‌های آن استان برابر بود که این استان‌ها شامل سمنان، بوشهر، خراسان شمالی و هرمزگان بود که با این شرایط طبیعتا رقابت به معنای واقعی مصداق عملی پیدا نمی‌کرد.

وی اضافه کرده است: «براساس آماری که من از سامانه ثبت نام وزارت کشور گرفتم امروز ۶ نفر تقاضای جابجایی داشتند که شورای نگهبان با تغییر حوزه این افراد موافقت کرده است و تاکنون به جز استان سمنان که فعلا یک کرسی با یک نامزد دارد مشکل باقی استان‌ها حل شده است.

حسینعلی امیری همچنین گفته است: «وقتی حداقل دو نفر برای یک کرسی وجود دارند انتخابات رقابتی است.»

۸۰۱ نفر داوطلب انتخابات پنجمین دوره خبرگان رهبری شده بودند که به گفته دبیر ستاد انتخابات کشور، از این عده صلاحیت ۱۶۱ نفر توسط شورای نگهبان تایید شده و از این جمع نیز ۱۸۶ نفر انصراف داده‌اند.

به گفته دبیر ستاد انتخابات کشور مابقی داوطلبان رد صلاحیت شده اند.

دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین پنجمین دوره خبرگان رهبری هفتم اسفندماه برگزار می شود.

XS
SM
MD
LG