لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۰

حاجی‌زاده: ممکن است دشمن روی مسئولان سیاسی تاثیر بگذارد


امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا-فضای سپاه
امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا-فضای سپاه

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا-فضای سپاه، روز چهارشنبه ۱۹ اسفند با اشاره به اینکه نهادهای جاسوسی آمریکا بر موضوع موشکی متمرکز شده‌اند، گفته است، «دشمن» ممکن است روی برخی از مسئولان سیاسی تاثیر بگذارد و مثلا «کسی» خواهان تعویق آزمایش‌های موشکی شود.

به گزارش فارس، فرمانده نیروی هوا-فضای سپاه، در گفت‌و‌گو با شبکه خبر، تلویزیون جمهوری اسلامی گفته است: «آمریکایی‌ها می‌خواهند با جوسازی، توان دفاعی ما را تعطیل کنند تا از این طریق موجب تضعیف نظام جمهوری اسلامی شوند».

وی با اشاره به اینکه «سرویس‌های جاسوسی آمریکا پس از برجام روی بحث موشکی متمرکز شدند»، گفت: «ما از مجموعه نظامی و سپاه مطمئنیم ولی ممکن است دشمن روی مسئولان سیاسی اثر بگذارد و کسی بگوید حالا اگر مثلاً این آزمایش‌ها به عقب بیفتد، چه خواهد شد.»

با توجه به توضیحات این فرمانده سپاه مشخص نیست که آیا کسی از مسئولان سیاسی در ایران خواهان تعویق آزمایش‌های موشکی سپاه شده‌است یا نه. اما خبرگزاری رویترز گفته است آزمایش‌های موشکی سپاه پاسداران، احتمالا می‌تواند نشانگر تشدید اختلافات بین تندرو‌ها و دولت حسن روحانی بر سر عادی‌سازی روابط با جامعه بین‌المللی باشد.

رسانه‌ای شدن رزمایش موشکی

فرمانده نیروی هوا-فضای سپاه در بخش دیگری از این مصاحبه گفته است: رزمایش اخیر از یک هفته قبل شروع شد و ما فقط دو روز آن را رسانه‌ای کردیم و در برخی موارد، ناظران از یگان‌های حاضر برای تست و ارزیابی، حتی شلیک‌های غیرمترقبه درخواست کردند و تنوعی از موشک‌ها در این رزمایش مورد استفاده قرار گرفت.»

وی اضافه کرده است در این رزمایش، هم از جنوبی‌ترین نقطه کشور به سمت شمال و هم از شمال کشور و سواحل خزر به سمت سواحل مکران در جنوب شلیک داشتیم، برخی از این موشک‌ها قدرت حمل یک تن TNT را داشتند و برخی تا ۲۴ کلاهک را حمل می‌کنند که می‌تواند گستره‌ای به‌اندازه ۲ کیلومتر را منهدم کند.

امیرعلی حاجی‌زاده در بخشی دیگر گفته است: عربستان وقتی به یمن حمله کرد که فکر می‌کرد این کشور ضعیف شده است، حالا اگر ما هم ضعیف باشیم نه آرامشی خواهیم داشت و نه امنیت، و جوسازی‌های آمریکا هم برای همین است.

در همین زمینه، حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در خصوص واکنش‌های احتمالی به آزمایش‌های موشکی گفته است: هرچه دشمن تحریم‌ها را علیه ما تشدید کنند، ما بیشتر به سمت تقویت توان موشکی خواهیم رفت.

وی اضافه کرده است اگر «قطعنامه‌ای علیه ما صادر می‌کنند، تنها آرزوهایی‌ست که بر روی کاغذ می‌آورند در حالی که موشک‌های پیشرفته ایران یک واقعیت روی زمین است.»

به دنبال آزمایش های موشکی سپاه در روز سه شنبه، آمریکا و فرانسه گفته بودند این اقدام نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

در همین زمینه، شماری از اعضای کنگره آمریکا خواستار اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران شده‌اند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا، نیز گفته است، در واکنش به آزمایش موشکی باید تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران اعمال شود.

XS
SM
MD
LG