لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۲

هاشمی: دلواپسان با نتانياهو هم زبان شده اند


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصحلت نظام مي گويد که گروه موسوم به «دلواپسان» در ايران با بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، «هم زبان» شده اند.

عنوان «دلواپسان» در رسانه های ايران پس از برگزاری همايشی با نام «دلواپسيم» در سيزدهم ارديبهشت ماه برای منتقدان مذاکرات هسته ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵ که بيشتر آنها نزديک به جبهه پايداری هستند، به کار ميرود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا، اکبر هاشمی رفسنجانی روز سه شنبه، ۱۲ اسفند، گفت: «تيم مذاکره کننده هسته ای که مورد حمايت رهبر معظم انقلاب است و دائما تکرار ميکند که ما کار را با برنامه رهبری پيش ميبريم، اين دلواپسان در داخل کشور چه برسر آنها ميآورند و چه تشبيهاتی ميکنند، دلواپسان هم زبان با نتانياهو شده اند».

وی با اشاره به سفر نتانياهو به آمريکا افزود: «نتانياهو در آمريکا، اوباما را تهديد ميکند و مي گويد موارد مخفی کاری را ميگويم، در ايران نيز دلواپسان مي گويند ما اسرار را مي گوييم.»

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، روز دوشنبه ۱۱ اسفند،در نطق خود در آيپک، بزرگترين لابی طرفدار اسرائيل در آمريکا، بار ديگر هشدار داد که توافق هسته ای با ايران موجوديت اسرائيل را به خطر خواهد انداخت.

در همين حال باراک اوباما در گفت وگويی با خبرگزاری رويترز به انتقاد از موضع آقای نتانياهو پرداخته و گفته است که ميان او و نتيانياهو بر سر اين که چگونه بايد از رسيدن ايران به بمب اتم جلوگيری کرد «اختلاف نظر اساسی» وجود دارد.

اين در حالی است که روزنامه اصولگرای کيهان روز سه شنبه در تيتر صفحه يک خود با عنوان «ماموريت نتانياهو حمايت از توافق ژنو در پوشش مخالفت»، اختلافات آمريکا و اسرائيل درباره مذاکرات اتمی با ايران را «جنگ زرگری» دانسته و نوشته است که ادعای مخالفت نتانياهو با توافق،« با هدف عمليات فريب عليه تيم مذاکره کننده ايرانی صورت ميگيرد».

آقای هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خود گفت: «وقتی تيم مذاکره کننده هسته ای به کشور باز ميگردد در فرودگاه به جای آنکه از آنان استقبال کنيم، دلواپسان ميروند و به آنها چيزهايی ميگويند که نبايد بگويند، اين طور که نميشود. »

وی اضافه کرد:«تريبون مجلس شورای اسلامی نيز باز است که هرچه ميخواهند ميگويند. هزاران تا ميليونها نفر نيز از راديو اين مطالب را ميشنوند و برخی دروغ ها را باور ميکنند، اين حرف ها مزاحم کار است.»

از ابتدای شروع مذاکرات هسته ای ايران در دولت آقای روحانی، اصولگرايان بويژه شاخه تندروی آن جبهه پايداری، در نطق های خود در مجلس ايران انتقادات شديدی از عملکرد تيم مذاکره کننده هستهای مطرح کرده اند.

همچنين در ۲۳ تيرماه شرکت کنندگان در همايش «خط قرمز» با ادبيات شديدی به تيم مذاکره کننده هستهای ايران حمله کردند.

پيش از آن نيز سيزدهم ارديبهشت ماه همايش مشابهی با عنوان «دلواپسيم» با حضور تعدادی از نمايندگان عضو جبهه پايداری در مجلس برگزار شد.

ساعاتی پس از انتشار سخنان آقای هاشمی، برخی از نمايندگان عضو جبهه پايداری درمجلس به اين سخنان واکنش نشان دادند.

از جمله حميد رسايی، نماينده تهران، خطاب به آقای هاشمی گفت:« شما بايد هم مخالف باز بودن تريبون مجلس باشيد. نگرانيد چون از اين تريبون باز حقايق گفته ميشود.»

به گزارش خبرگزاری تسنيم وی اضافه کرد:«شما يک سال نيم است در باره نتايج توافقنامه ژنو به مردم خلاف واقع گفته ايد و امروز نگران افتادن پرده ها هستيد.»

مهرداد بذرپاش، نماينده تهران در مجلس،نيز در واکنش به اين سخنان آقای هاشمی رفسنجانی گفته است:«مردم قضاوت خواهند کرد که دلواپسان منافع ملی و معيشت مردم همراه نتانياهو هستند يا آنها که نه غزه، نه لبنان سر دادند.»

اشاره آقای بذرپاش در راهپميايی روز قدس در سال ۸۸ است که تعدادی از معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهوری اين سال،شعار « نه غزه نه لبنان جانم فدای ايران» سردادند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ايران در ادامه سخنان خود همچنين با اشاره به به اعمال فشارهای بين المللی عليه ايران افزود: « در صورتی که فشار از داخل به خودمان بيشتر از خارجي ها است.»

حسن روحانی، رئيس جمهوری ايران، نيز روز چهارشنبه ۲۲ بهمن با اشاره به مذاکرات درباره برنامه اتمی ايران گفته بود: «هيچ خيانتی بالاتر از خيانت پشت جبهه نيست.»

آقای هاشمی رفسنجانی روز سه شنبه همچنين تصريح کرد: « آنهايی که مزاحم دولت ميشوند، آدمهايی هستند که خودشان هيچ سهمی در مبارزه نداشتند... آنها آدمهايی هستند که خيلی آسان آمده اند يک جايی گيرشان آمده و اين حرف ها را ميزنند».

وی ابراز اميدواری کرد که اين افراد خودشان را تغيير بدهند و افزود: «ما ميبينيم در مقابل چه فسادهايی، چه شخصيتهای بزرگی سکوت کرده بودند.»

آقای هاشمی رفسنجانی،پيش از اين نيز بارها از به گفته او سکوت در برابر «فسادهای» دولت محمود احمدی نژاد،رئيس جمهور سابق ايران و همچنين «تخريب» دولت حسن روحانی انتقاد کرده است.

از جمله وی روز چهارشنبه ۹ مهر نيز «آمار رسمی تخلفات» دولت پيشين ايران را «تأسف برانگيز» خوانده و گفته بود، کسانی که همه اقدامات آن دولت را با همه «رسواييها و فسادها» تقديس ميکردند، امروز در مقابل هر برنامه دولت حسن روحانی فرياد «وا اسلاما» سر مي دهند.

XS
SM
MD
LG