لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸

هاشمی: مباحث خبرگان درباره رهبری شورايی در سال ۱۳۶۸ هنوز قابل انتشار نيست


اکبر هاشمی رفسنجانی
اکبر هاشمی رفسنجانی

اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت، با اشاره به نشست خبرگان رهبری در سال ۱۳۶۸ برای تعيين جانشين آيت الله خمينی، بنيانگذار جمهوری اسلامی، گفته است: ۱۴ نفر از اعضای خبرگان قصد داشتند جريان انتخاب رهبری را به نحو ديگری رقم بزنند.

به گزارش روابط عمومی مجمع تشخيص مصلحت نظام، اکبر هاشمی رفسنجانی روز شنبه ۱۶ خردادماه در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام، بار ديگر با اشاره به نشست مهم مجلس خبرگان رهبری پس از مرگ آيت الله خمينی و انتصاب علی خامنه ای به عنوان جانشين وی، به مباحث بر سر شورايی کردن «رهبری» پرداخته و گفته است: مباحث انجام شده (در اين جلسه)در مورد انتخاب شورايی ثبت و ضبط شده است که البته هنوز قابل انتشار و بازگويی نيست.

رییس مجمع تشخص مصلحت توضیح بیشتری در خصوص دلایلی که باعث شده تا مشروح مذاکرات خبرگان رهبری در ۱۴ خرداد سال ۱۳۶۸ در خصوص شورایی کردن رهبری منتشر نشود، ارائه نکرده است.

وی بارديگر به سخنرانی علی خامنه ای، رهبر فعلی جمهوری اسلامی در نشست خبرگان رهبری در ۱۴ خرداد سال ۱۳۶۸ اشاره کرده و گفته است: بحث شورايی يا فردی بودن رهبری در آن زمان مطرح و موافقين و مخالفينی داشت.

اکبر هاشمی در ادامه اظهار داشت: شخص آيت الله خامنه ای در موافقت با رهبری شورايی سخنرانی کردند که در نهايت در رأی گيری، ۴۵ نفر به فرد و ۳۵ نفر به شورايی رأی دادند که در نتيجه با رد نظريه شورای رهبری، به انتخاب رهبری رسيديم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت پیشتر نیز در خصوص امکان شورایی شدن رهبری صحبت کرده بود.

وی بهمن ماه سال گذشته نیز در گفت وگو با روزنامه جمهوری اسلامی در خصوص تعیین جانشین برای علی خامنه ای گفته بود: «اگر خبرگان به وظيفه خودشان درست عمل کنند، در صورت نبودن يک فرد مناسب حتماً می‌توانند شورايی کنند. چون قانون شورا شدن هم باز است.»

«۱۴ نفر» و انتخاب رهبری به نحوه دیگر

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اين حال تاکيد کرده است: بعد از درگذشت آيت الله خمينی« اعضای خبرگان شبانه برای تشکيل جلسه به تهران فراخوانده شدند تا خللی در اداره کشور ايجاد نشود؛ در آن زمان ۱۴ نفر قصد داشتند جريان انتخاب رهبری را به نحو ديگری رقم بزنند که اکثريت اعضا با تصميم قاطع خود، رهبری آيت الله خامنه ای را اعلام کردند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی نامی از اين ۱۴ نفر که در صدد بودند جريان انتخاب « رهبری را به نحو ديگری رقم بزنند» به ميان نياورده است، اما پيشتر و در جريان اعتراضات پس از انتخابات رياست جمهوری ايران و در جريان رويارويی با محمد يزدی، رييس کنونی مجلس خبرگان رهبری در هشتم بهمن ۱۳۸۸ هشدار داده بود که مطالبی در خصوص نقش آقای يزدی در نشست خبرگان باری «انتخاب رهبری» بيان خواهد کرد.

سه روز بعد از اين هشدار اکبر هاشمی رفسنجانی، «رسا»،وب سايت خبری نزديک به حوزه علميه قم، نوشته بود که اختلافات بين محمد يزدی، رييس جامعه مدرسين حوزه علميه قم و اکبر هاشمی رفسنجانی، «با ميانجيگری و خير خواهی برخی شخصيت های حوزوی» از جمله احمد خاتمی پايان پذيرفته است.

سايت «پارلمان نيوز» وابسته به جناح اقليت مجلس، نيز درهمان زمان نوشته بود: «انتشار نامه آيت ‌الله هاشمی درباره برخی مسائل محمد يزدی از جمله تلاش وافر او برای معرفی و انتخاب آيت‌ الله گلپايگانی به رهبری و مخالفت با رهبری آيت ‌الله خامنه‌ای و موارد مهم ديگر هنوز صد در صد منتفی نشده است.»

اکبر هاشمی پيشتر در کتاب منتشر شده درباره خاطرات سال ۱۳۶۸ چگونگی حمايت از آيت الله گلپايگانی در نشست ۱۴ خرداد سال ۱۳۶۸ را اين گونه توضيح داده بود: «آيت الله خامنه‌ای با رهبری فردی مخالفت کردند من هم مخالف بودم. نوبت نرسيد. ابتدا به پيشنهاد اعضای جامعه مدرسين [حوزه علميه قم] که عضو مجلس خبرگان بودند آيت الله گلپايگانی مطرح شد. حدود ۱۴ نفر به ايشان رای دادند.»

XS
SM
MD
LG