لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

یک نهاد سازمان ملل خواستار آزادی فوری بهاره هدایت شد


سلامت بهاره هدایت، فعال حقوق زنان در ایران،
سلامت بهاره هدایت، فعال حقوق زنان در ایران،

کارگروه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی از وضع سلامت بهاره هدایت، فعال حقوق زنان در ایران، خواستار آزادی فوری او شد.

کمپین‌ بین‌المللی حقوق بشر در ایران، نهادی که مقر آن در نیویورک است، روز چهارشنبه گفته است، کارگروه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل متحد در پاسخ به در خواست این کمپین به بررسی پرونده بهاره هدایت پرداخته و رای تفصیلی در این زمینه صادر کرده است.

به گزارش کمپین‌ بین‌المللی حقوق بشردر ایران، این نهاد سازمان ملل متحد اعلام کرده است: «بازداشت بهاره هدایت از سال ۱۳۸۸ تا کنون خودسرانه بوده و برخلاف قوانین بین المللی و تعهدات کشور ایران صورت گرفته است.»

طبق این گزارش، کارگروه بازداشت‌های خودسرانه سازمان ملل متحد همچنین تصریح کرده است که نگرانی‌های خود را در خصوص وضعیت بهاره هدایت با دولت ایران در میان گذاشته اما دولت جمهوری اسلامی پاسخی نداده است.

این نهاد سازمان ملل متحد تاکید کرده است، مراحل قضایی علیه بهاره هدایت «سراسر پر از نقض روند عادلانه قضایی و قوانین بین‌المللی» بوده است.

بهاره هدایت در سال ۱۳۸۸ بازداشت شد و دادگاه وی را برای سه اتهام ؛ «توهین به رییس جمهور»،«توهین به رهبری» و «اقدام علیه امنیت ملی» به هفت سال‌ و نیم زندان محکوم کرد.

بهاره هدایت قرار بود سال گذشته آزاد شود اما مسئولان قضایی با مطرح کردن حکم تعلیقی مربوط به چند سال قبل، او را به دو سال حبس دیگر محکوم کردند.

کارگروه بازداشت‌های خودسرانه اعلام کرده است «نگرانی شدید خود نسبت به وخامت وضعیت سلامتی خانم هدایت از زمان زندانی شدن وی در دی‌ماه ۱۳۸۸ را اعلام می‌کنیم، به ویژه در مورد گزارش ها درباره فقدان مراقبت‌های کافی پزشکی از بهاره هدایت در زندان که این ممکن است باعث آسیب غیرقابل ترمیم به سلامتی وی و باعث عقیم شدن همیشگی وی شده باشد.»

این نهاد سازمان ملل با اشاره به خطر آسیب های جبران ناپذیر برای سلامت خانم هدایت، خواستار آزادی فوری این فعال حقوق زنان شده است.

XS
SM
MD
LG