لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۶

تبادل زندانیان بین عربستان و حوثی های یمن


حمله هوایی عربستان به صنعا پایتخت یمن
حمله هوایی عربستان به صنعا پایتخت یمن

در آستانه برقراری آتش بس در یمن، گزارش ها حاکی است که شبه نظامیان شیعه حوثی و نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، روز دوشنبه زندانیان خود را مبادله کرده اند.

طیق این گزارش ها، در یک نقطه مرزی بین عربستان سعودی و یمن، سعودی‌ها ۹ زندانی تحویل گرفتند و در مقابل ۱۰۹ زندانی یمنی را تحویل دادند.

تبادلی که بنا بر اعلام مقام‌های سعودی، روز یکشنبه روی داده است. بیانیه عربستان در این باره،‌ البته به هویت شهروندان آزاد شده و دلیل بازداشتشان در یمن اشاره نکرده است.

این اولین بار نیست که بین حوثی‌های شیعه یمن و عربستان سعودی زندانی تبادل می‌شود. در ماه گذشته نیز در مقابل آزادی یک سرباز سعودی، هفت یمنی آزادی شدند.

روندی که آغاز شده، زمینه‌ساز آتش‌بسی است که قرار است کمتر از دو هفته دیگر، در روز دهم آوریل، آغاز شود و یک هفته پس از آن کویت میزبان گفتگوهای صلح یمن شود.

از زمانی که روسای قبایل در یمن در صدد برقراری آرامش در این کشور برآمدند مرز این کشور با عربستان سعودی کمی آرام‌تر شده، اگر چه به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل منابع سعودی روز یکشنبه ۸ تن از جمله ۴ کودک، در تبادل آتش در نقاط مرزی، مجروح شدند.

عربستان سعودی بیش از یک سال است که همراه با متحدانش در منقطه خلیج فارس، در حال مبارزه با شبه نظامیان شیعه حوثی و طرفداران علی عبدالله صالح، رییس جمهورسابق یمن است که گفته می‌شود از حمایت ایران برخوردارند.

حوثی‌ها و طرفداران علی عبدالله صالح همچنان پس از ماه‌ها نبرد،‌ کنترل بخش‌هایی از یمن، از جمله صنعا پایتخت این کشور را در اختیار دارند.

سازمان ملل متحد می‌گوید، جنگ یمن حدود شش هزار و سیصد کشته برجا گذاشته که بیش از نیمی از آنها غیرنظامی بوده‌اند و بیش از هشتاد درصد از جمعیت یمن نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارند.

در میان ناآرامی و جنگ در یمن، همچنین نیروهای افراط‌گرای اسلامی نزدیک به گروه موسوم به حکومت اسلامی (داعش) و القاعده نفوذ خود را در یمن افزایش داده‌اند و حملاتی را هم علیه شیعیان، و هم نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی،‌ رئیس‌ جمهور کنونی یمن انجام داده‌اند.

گروه‌های حقوق بشری نیز از میزان بالای کشته‌شدگان در حملات نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی انتقاد کرده‌اند و از کشورهای غربی خواسته‌اند به عربستان سعودی سلاح نفروشند.

XS
SM
MD
LG